Stengingen gjelder omfattende vedlikehold på bærekabler og rekkverk. Det skal også monteres klatresikkert rekkverk over vegrekkverket, i tillegg til ny belysning.
- Det er viktig vedlikeholdsarbeid og noe som ikke kan utsettes. Dette går på den totale bæreevnen på brua. Tiden er moden, sier prosjektleder Trygve Stien i Statens vegvesen.
Fremkomst for gående og syklende
Breviksbrua vil være stengt for biltrafikk i hele anleggsperioden, men vil holdes åpent for gående, syklende og mopeder. Det er også tatt høyde for å kunne åpne brua for særskilt trafikk som for eksempel utrykningskjøretøy.
Trosvikvegen bru
Det skal også utføres vedlikeholdsarbeid på Trosvikvegen bru. Dette gjelder utskiftning av rekkverk og annen reparasjon. Arbeidet vil bli samkjørt med vedlikeholdet som gjøres på Breviksbrua.
Gang- og sykkelsti ved tunnelen i Brevik vil samtidig også få et løft.
Risikoanalyse
Når Statens vegvesen ser på omlegging av trafikken står trafikksikkert høyt og aktuelle omkjøringsveier blir vurdert. Statens vegvesen jobber i dag med å kartlegge konsekvensene som vil følge av stengningen. Det vil bli gjennomført en Risiko- og Sårbarhetsanalyse som skal se på hvilke tiltak som kan forhindre eller redusere følgene som kan oppstå.
Nødnett og nødutstyr skal i forkant testes. Det blir i tillegg utført vask og sikring i forkant av stengningen. Vask gjelder også for Høgenheitunnelen. Dette kan medføre til ytterligere stengninger i kortere perioder.
Bygget i 1962
Brevikbrua er en hengebru mellom Brevik og Stathelle i Telemark, over Frierfjorden og innseilingen til Skien/Porsgrunn. Hovedspennet er 272 m og samlet lengde er 677 m. Seilingshøyde 46 m. Brua ble åpnet for trafikk i 1962, og avløst av ny skråstagbru (Grenland bru) på E 18 i 1996.