TUNNELER

Stengte Haukelitunneler også denne sommeren

15, juni er entreprenøren Bertelsen & Garpestad igjen i gang med de omfattende tunnelutbedringene på E134 over Haukelifjellet.

Slik ser det ut i Haukelitunnelen.
Slik ser det ut i Haukelitunnelen. Foto: Lars Helge Rasch, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
7. juni 2021 - 08:54

Statens vegvesen melder at de 15. juni starter opp sin andre sesong på oppgraderingen av tunnelene på E134 over Haukelifjell i år blir det arbeider i Vågslid- og Haukeli-tunnelen i tillegg til arbeider utenfor Svandalsflona rasoverbygg.

Statens vegvesen oppfordrer derfor trafikantene til å planlegge turen og forberede seg på litt venting.

Vågslidtunnelen

Kolonnekjøring gjennom tunnelen på dagtid. <i>Foto:   Lars Helge Rasch, Statens vegvesen</i>
Kolonnekjøring gjennom tunnelen på dagtid. Foto:   Lars Helge Rasch, Statens vegvesen

Fra og med 15. juni blir tunnelen stengt for all trafikk mellom kl. 23:00 og kl. 10:00. Lette kjøretøy inntil totalvekt 3,5 tonn kan kjøre på omkjøringsvegen over tunnelen, mens kjøretøy over 3,5 tonn kommer gjennom tunnelen med kolonnekjøring mellom kl. 10:00 og kl. 23:00. Arbeidene i Vågslidtunnelen skal etter planen være ferdig i løpet av 2021. Vågslidtunnelen er 1,6 km lang.

Haukelitunnelen

Denne tunnelen blir stengt hele døgnet. Det er omkjøring på den gamle Haukelivegen over Dyrskar Kolonnekjøring for alle kjøretøy. Arbeidene i Haukelitunnelen skal etter planen ferdigstilles i 2022. Haukelitunnelen er 5,7 km lang.

Dette skal gjøres i begge tunnelene:

  • Bygge nye tekniske bygg
  • Bygge ny renseløsning for vaskevann
  • Oppgradere eksisterende rømningsveier og venterom
  • Forbedre brannsikringen
  • Reparere skadet betong
  • Skifte ut hele det elektriske anlegget

Svandalsflona

Dette er et 500 meter langt rasoverbygg. Arbeidene vil bli tilpasset de øvrige arbeidene, men primærarbeidene er planlagt i 2021. Her skal vi:

  • Installere ny sikkerhetsutrustning
  • Reparere skadet betong
  • Skifte ut det elektriske anlegget
  • Bygge nytt teknisk bygg

Hovedentreprenør er Bertelsen & Garpestad. og totalkostnaden for tunneloppgraderingene er ifølge Statens vegvesen på rundt 340 millioner kroner.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.