Statens vegvesen melder at de 15. juni starter opp sin andre sesong på oppgraderingen av tunnelene på E134 over Haukelifjell i år blir det arbeider i Vågslid- og Haukeli-tunnelen i tillegg til arbeider utenfor Svandalsflona rasoverbygg.
Statens vegvesen oppfordrer derfor trafikantene til å planlegge turen og forberede seg på litt venting.
Vågslidtunnelen
Fra og med 15. juni blir tunnelen stengt for all trafikk mellom kl. 23:00 og kl. 10:00. Lette kjøretøy inntil totalvekt 3,5 tonn kan kjøre på omkjøringsvegen over tunnelen, mens kjøretøy over 3,5 tonn kommer gjennom tunnelen med kolonnekjøring mellom kl. 10:00 og kl. 23:00. Arbeidene i Vågslidtunnelen skal etter planen være ferdig i løpet av 2021. Vågslidtunnelen er 1,6 km lang.
Haukelitunnelen
Denne tunnelen blir stengt hele døgnet. Det er omkjøring på den gamle Haukelivegen over Dyrskar Kolonnekjøring for alle kjøretøy. Arbeidene i Haukelitunnelen skal etter planen ferdigstilles i 2022. Haukelitunnelen er 5,7 km lang.
Dette skal gjøres i begge tunnelene:
- Bygge nye tekniske bygg
- Bygge ny renseløsning for vaskevann
- Oppgradere eksisterende rømningsveier og venterom
- Forbedre brannsikringen
- Reparere skadet betong
- Skifte ut hele det elektriske anlegget
Svandalsflona
Dette er et 500 meter langt rasoverbygg. Arbeidene vil bli tilpasset de øvrige arbeidene, men primærarbeidene er planlagt i 2021. Her skal vi:
- Installere ny sikkerhetsutrustning
- Reparere skadet betong
- Skifte ut det elektriske anlegget
- Bygge nytt teknisk bygg
Hovedentreprenør er Bertelsen & Garpestad. og totalkostnaden for tunneloppgraderingene er ifølge Statens vegvesen på rundt 340 millioner kroner.