Mange gikk rett på limpinnen og ville bli med og skrive krafthistorie ved å teste ut strømboksen som avslørte om strømmen var grønn eller ikke.
I Utgave nr 10 lyste Teknisk Ukeblad ut en aprilsnarrkonkurranse for de som ville være med og lure landets ingeniører og andre teknisk interesserte 1. april.
Umulig
Den ringe vinner av en Mio A 701 mobiltelefon med GPS, PDA-funksjonalitet og kamera ble Jan Egil Gauslaa. Han hostet opp den ideen om en strømboks som festet til strømmåler hos forbruker klarer å skille om elektronene kommer fra fornybar eller ikke-fornybar energi.
Hadde det vært så vel, men det er helt umulig å si om strømmen du får gjennom nettet er fra vannkraft, kullkraft, atomkraft eller fra andre energikilder.
Det var ikke bare Gauslaa som la hjernen i bløt og lanserte gode forslag til årets aprilspøk.
Her er et vilkårlig utvalg av aprilsnarrhistoriene som ikke nådde helt til topps:
Still egen diagnose via nanopillen
Firmaet NyTek har utviklet en type kapsul i form av en tablett som inneholder elektroniske komponenter i nanoformat (se illustrasjon).
Man svelger tabletten, som har et ytre lag som reagerer med sukkerarter og syre i magen/fordøyelsen og dermed produserer strøm til å drive egne komponenter. Disse komponentene kan måle tilstander i kroppen via dopplerteknologi, og vips kan du selv måle bevegelse i blodet, urinen hjertet og hjernen, samt andre stoffer i kroppen.
Måleresultatet fanges opp av en mottaker som drives med REC-teknologi i nanoformat, det vil si at strømforsyningen kommer via kapsulen. Mottakeren plugger du inn i øret via en ørepropp. Det jobbes på spreng med å utvikle øreimplanat som ved et enkelt ingrep kan legges inn bak trommehinnen
Det er også mulig å tilsette vitaminer, Omega 3, nikotin eller hva det skulle være behov for.
I tidligere prototyper var mottaker integrert i lue, pannebånd eller ørevarmer. Disse fungerer fortsatt, og egner seg best til kapsuler med kort virkningstid, slik at man kan ta av seg mottaker når ønsket effekt er oppnådd.
Innsendt av Jon-Erik Lunøe, Oslo
Operaen må heves med tre meter
Statsbygg har lagt fram en svimlende budsjettsprekk på 250 millioner kroner i forbindelse med byggingen av det nye operabygget i Bjørvika. Årsaken er nye klimaberegninger som viser at bygget er for lavt plassert i forhold til havoverflaten med tank på framtidige flomsituasjoner.
Nederlandske Heerema Group får trolig oppraget med å heve bygget. Avansert teknologi i form av et elektrisk-hydraulist skjære-jekkesystem skal brukes. En skjærer løs bygget seksjonsvis, hever disse og fundamenterer igjen med spesialkonstruerte betongelementer.
Ole Kristian Silseth, Stavanger
EU-tabbe stenger GSM-nettet
EUs kommunikasjonsministerministerium melder at en saksbehandlingsfeil medfører at GSM-nettet i hele EU-området må stenges fra og med 1. august i år. En saksbehandler har nemlig ved en inkurie godkjent å overføre rettighetene til GSM-frekvensene til det nyopprettede 3G-COM.
3G-COM akter å bruke hele nettet til 3G-telefoni, da de anser GSM for å være gammel og utdatert teknologi.
- Det hele er en pinlig affære, medgir EUs talsmann.
Innsendt av Bjørn Karlsen, Storbritannia
Mobiltelefon med voldsalarm
Voldtektsbølgen har fått studenter ved NTNU til å utvikle en alarmfunksjon med direktelinje til politiet, som nå skal integreres i LG-mobiler. Etter intense forhandlinger med ulike interessenter, fikk produsenten LG tilslaget.
Alarmfunksjonen utformes som en knapp på siden av telefonen, med et deksel som må fjernes før alarmen aktiveres.
Innsendt av Helene Aanestad , Trondheim
Økt trafikksikkerhet i påsken
En ny storebror-ser-deg-metode for å avsløre fartssyndere langs veiene, innføres i hele EU, samt i Norge fra og med 2009.
Teknologien bak overvåkingssystemet stammer fra selskapet Q-free. Firmaet har utviklet en ny type elektronisk brikke som logger bilens hastighet, kjøretid i tillegg til at den registrerer hva som er fartsgrensen på strekningen bilen kjører på. Ulykkesutsatte strekninger utstyres med sendere som minner sjåføren av bilen om fartsgrensen, samtidig som den elektroniske kjøreloggen lagrer dataene sammen med den faktiske hastigheten.
Informasjonen kan kontrolleres ved politiets fartskontroller. Den elektroniske kjøreloggen er tilkoblet en startsperre på bilen, slik at loggen ikke kan slettes av andre enn politiet.
Innsendt av Oddvar Lia
Varmepumpen som ikke trenger strøm
SINTEF i Trondheim har utviklet en helt ny luft-til-luft varmepumpe som ikke trenger tilførsel av elektrisk strøm. Kompressoren er koblet sammen med trykkventilen/høytrykksdelen og det er satt inn en helt ny høyeffektiv el-motor med superledere. Denne motoren får energien fra et ermoelektrisk element som er koblet til den varme og den kalde delen av systemet. Og vips - varmepumpen fungerer uten strøm.
Asbjørn Nes
Innfører mobile bompengeringer
Samferdselsdepartementet har lagt ut anbud på utvikling og implementering av et system for GPS-overvåking av samtlige av landets motoriserte kjøretøy som ferdes på norske veier. Hver bil skal etter planen få installert en GPS-mottaker.
Formålet er i første omgang automatisk innkreving av bompenger, da autopass-systemet har vist seg å ha store svakheter. På sikt ønsker departementet også å ha muligheten til å kunne flytte bomstasjoner på kort varsel, slik at bomringer kan bli utvidet eller innskrenket over natten, om det skulle være behov.
Etter raset i Hanekleivtunnelen 1. juledag i fjor, har Samferdselsministeren jobbet med å finne en løsning som sørger for rask forflytning av bomstasjoner ved lignende hendelser. Målet er å raskt kunne finansiere utbedring av skadested.
Departementet ser også store innsparingsmuligheter, da oppbyggings-, drifts- og vedlikeholdsutgivter av bomstasjoner vil falle bort.
Innsendt av Christoffer A. Andersen
Betal bompenger med mobilen
Telenor har utviklet teknologi som gjør det mulig å bruke mobiltelefonen som bompengebrikke. Dermed unngår bilistene å ha en spesiell brikke til dette formålet.
Den nye teknologien vil fjerne den urettferdigheten som finnes i dagens system - i dag må bare de som krysser en kunstig oppsatt grense betale. I framtiden vil man, med Telenors teknologi, kunne kreve inn bompenger over et større område. Dessuten vil man med den nye teknologien kunne skille mellom antall personer i bilen, og gi rabatt til flere som kjører sammen.
Innsendt av Bjørn Karlsen, Østfold