Da Steinco begynte å lage batteriladere for livbåter i et gammelt båtnaust på øya Bømlo i 1979, ble firmaet spådd en rask undergang. Men laderen ble en stor suksess og innledet et maritimt automatiseringseventyr. Firmaet holder stabil kurs mot toppen, og i sommer tas Steinco RDS i bruk – verdens første datastyrte rulledempesystem for pendelferger.
De siste årene har bedriften hatt sterk vind i seilene. Fra 1997 til 2000 økte omsetningen fra 12 millioner til 31 millioner kroner i året. I 1998 flyttet selskapet inn i nye, selveide lokaler på Bremnes – en bygning som allerede to år senere måtte utvides til det dobbelte; 1600 kvadratmeter.
Grunnlegger og direktør, Sigmund Steinsbø, forklarer framgangen med en vekstfilosofi som alltid har vært basert på å utnytte distriktets egne ressurser og konsentrere virksomheten om det maritime markedet.
– 32 prosent av den yrkesaktive befolkningen på Bømlo har tilknytning til skipsindustri eller fiske. Det er lett å få folk til å jobber her, og den lokale tilknytningen gjør arbeidskraften mer stabil. Dermed har vi gode forutsetninger for å bli best i det maritime markedet, sier han
Maritim spesialist
Steinco har siden 1983 spesialisert seg på PC-basert teknologi for maritim instrumentering. Skips- og offshoreindustrien er hovedmarkedene. Selv om bedriften lenge har gått bra, innså Steinsbø i fjor at tiden var moden til å bli del i en større gruppering for å overleve på lang sikt. Rederiene ønsker å forholde seg til færre leverandører og gi hver enkelt leverandør større ansvar.
15. oktober 2000 ble selskapet en del av Bjørge Gruppen og skiftet navn til Bjørge Steinco Technology. I tillegg til Steinco består Bjørge Gruppen ASA av Bjørge Norcoat, Bjørge Offshore, Solberg & Andersen og SAAS System. En samlet omsetning på en milliard kroner i året og 900 ansatte gir større tyngde overfor rederne enn et lite firma med 32 ansatte.
I år er Steincos budsjett på 35 millioner kroner. Neste år er lista lagt på 40 millioner kroner. Ambisjonen er å gå opp en klasse og bli en foretrukket leverandør til større fartøy som passasjerskip, supplybåter og tankskip.
Mindre sjøsyke
RDS er det nyeste produktet selskapet har utviklet, og som de venter seg mye av. Forkortelsen står for Roll Damping System; et stabiliseringssystem som sørger for at fartøy ruller mindre i grov sjø. Fire finner på skroget vris med hjelp av hydraulikksylindere og en datamaskin for å motvirke slingring og rulling. Det spesielle med Steinco-systemet er at finnene snus automatisk når skipet forandrer fartsretning.
Hensikten med systemet er å gi færre forsinkelser, og at biler ombord i ferger ikke må fortøyes når bølgene er høye. I tillegg bruker skipene mindre drivstoff. Passasjerne får en mer behagelig reise og blir mindre sjøsyke.
– Systemet har enkel mekanikk og avansert elektronikk. Vi jobber også med å samkjøre stabiliseringsfinnene med roret. I tillegg har vi en patentsøknad inne på et system med innfellbare finner, sier konstruksjonssjef Finn Inge Langeland.
I drift i sommer
Tre nye ferger som er bygd for Troms Fylkes Dampskipsselskap og Rogaland Trafikkselskap, er de første til å ta i bruk systemet, som også kan benyttes av andre typer passasjerskip, lastebåter og supplyskip.
– RDS har et betydelig markedspotensial. Systemet er kompakt, effektivt og besparende for kabellegging. Flere rederier avventer praktiske erfaringer fra de første installasjonene før de bestemmer seg, sier salgs- og markedssjef Johnny Notland.
Mange produkter
Steinco sysler ikke kun med batteriladere og rulledempere. I 1999 ble det integrerte automatiseringssystemet Steinco System 2000 lansert – en videreføring av Steinco Ship System, som ble introdusert i 1994.
I tillegg produserer selskapet alarmanlegg, peilesystemer, maskinromsimulatorer og systemer for styring av kraner, vinsjer og tyngre maskinelt utstyr.
Blant tidligere høydepunkter er leveranse av automatiseringssystemet til årets skip 2000; verdens første gassdrevne bilferge, MF Glutra.
Lite kjent
Til nå har bedriften konsentrert seg om det norske markedet. Men selv om veksten har vært sterk vet folk flest – selv i nærmiljøet – lite om firmaet.
– Folk i Haugesund tror fortsatt at vi holder til i et båtnaust og produserer batteriladere, sier Johnny Notland. Og de har faktisk litt rett. Batteriladeren som startet Steinco-eventyret, og er solgt i over 10.000 enheter, produseres ennå med samme grunnkonstruksjon som for 22 år siden.
Men nå settes kursen mot utlandet. En markeds-/salgsleder er ansatt for å ta seg av eksportmarkedet.