Saab har gjort det for lenge siden med nye 9.3, de andre, større gutta har også fornyet seg på dette spesielle område.
Audi A4 C er ett eksempel. Volvo C70 får du enten som cabrio eller kupe, om du har en pose tusenlapper til overs.
Pininfarina - velkjent italiensk karosseriskredderi - har formgitt bilen og står dessuten for den tredelte metalltak-konstruksjonen.
Stiv og stum
Volvo står for resten av teknikken, inklusive et karosseri som sivilingeniør Patrik Widerstrand, prosjektsjefen, hevder er "vesentlig stivere" enn forgjengeren.
Men tall vil han ikke ut med, bare at stivheten er økt 100 prosent.
I bransjen oppgis vristivhet med et forholdstall: Hvor mange Nm som skal til for å vri bilen en grad når den er fastspent i tre punkter. Saab oppgir tallet 10 000 Nm for 9.3.
Takstiv
Høy vristivhet gjør ifølge Saab at understellet kan jobbe aktivt mot veien uten å bli forstyrret av et altfor fleksibelt karosseri.
Lav vristivhet gjør dessuten at punktsveiser med tiden kan åpne seg og slippe til korrosjon. Med ståltaket lukket har C70 ifølge Widerstrand oppunder 15 prosent høyere stivhet.
Nye kollisjonsputer
Volvo C70 har ifølge Widerstrand enkelte andre sikkerhetsfinesser også, ut over et stivere karosseri: Sidegardinene er nå laget slik at de langsommere enn normalt slipper ut gassen ved et rundvelt; dermed beskyttes passasjerene bedre om taket er nede.
Gardinene har jo ikke noe tak å festes i, så de sitter i overkant av dørene og blåses opp langs sidevinduene om det smeller.
Bilen leveres fra starten av med Volvos sterke bensinmotorer på 100 kW opp til 150 kW. Senere kommer en 2,4 liters turbodiesel på noe over 130 kW.