Om kort tid skal de settes inn i trafikk på det 200 km lange lokaltrafikknettet med 50 stasjoner.
Stockholm Lokaltrafik – SL, har kjøpt 55 av de nye togsettene for 400 millioner euro og har opsjon på 50 til.
Det 105 meter lange forstadstoget er basert på Alstoms nye Concordia Lirex plattform.
Det første en passasjer legger merke til med X60 er hvor lett det er å komme inn og ut.
Når toget starter kan det akselerere fra 0 til 100 km/t på 13 sekunder uten at støynivået, selv på toppfart, kommer over 72 dB inne i kabinen.
Toget er utstyrt med et stort antall brede dører og du kan gå rett inn fra plattformen.
Når du kommer inn ser du at hele toget, som består av seks vogner, er utformet som en stor åpen korridor det er lett å bevege seg rundt i.
Til sammen finnes det 374 sitteplasser og 565 ståplasser.
Utrustningen på taket
For å få hele passasjerområdet i toget i samme høyde som plattformene, 760 mm over skinnegangen, har Alstom plassert mest mulig av utrustningen på taket.
Både transformator og konverter er plassert på taket, men motorene er plassert inne i de lave boggiene. Med så mye av det teknisk utstyret på taket, er togene enklere å vedlikeholde enn det som er vanlig med det meste under gulvet.
Sl har valgt å bestille togsettene med tre driftsgrupper hver bestående av en transformator, en konverter og fire motorer. Av de 14 akslene, har 12 motordrift og det gir svært gode friksjonsforhold for akselerasjon og bremsing under alle værforhold.
Dette gjør også at det meste av bremsingen kan utføres ved å kjøre motorene som generatorer og det regenererer omtrent en tredjedel av energiforbruket.
Samtidig sliter dette mindre på de mekaniske bremsene og dette avgjør ofte om toget må inn til service.
– Vi har lagt stor vekt på driftsikkerhet. Med det nye togsettet kan vi holde en streng rutetabell selv om en av driftsgruppene faller ut slik at bare 8 av de 12 motorene virker, sier Lars Nordstrand i SL.