Det mest trafikkerte av de tre sambandene er Sulesund-Hareid som fører fylkesveg 61 over Sulafjorden like sør for Ålesund. I 2011 ble det fraktet 2 093 kjøretøyer i gjennomsnitt hver dag på dette sambandet. Bare fire norske fergesamband har større trafikk.
Den som får kontrakten skal drive sambandet fra 1. januar 2015 til 31. desember 2018. Vegvesenet har opsjon på å forlenge kontrakten i ett år.
De to andre sambandene er Årvik-Koparnes og Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøya. Disse skal drives fra 1. januar 2015 til 31. desember 2021. Vegvesenet har opsjon på inntil to års kontraktforlengelse.
Koparnes ligger på fastlandet i Vanylven kommune. Det samme gjør Åram. De øvrige anløpsstedene i disse to sambandene ligger på øyer i Sande kommune.
De tre sambandene som inngår i pakken, drives av Norled i inneværende periode. Selskapet het Tide Sjø fra til 1. januar 2012. Den opprinnelige kontrakten gjaldt til 31. desember i år, men Vegvesenet utløste opsjonen som ga et års forlengelse.
Ytterligere to fergesamband på Sunnmøre er med i kontrakten til Norled. Disse er Volda-Lauvstad og Skjeltene-Lepsøy-Haramsøy. De er tatt ut av pakken i neste kontraktsperiode.
Om Norled får fornyet kontrakt gjenstår å se. Sikkert er det at selskapet kommer til å legge inn anbud.
- Dette er en viktig kontrakt for oss. Vi har veldig dyktige folk her, og vi kjenner forholdene godt. Vi vil gjerne fortsette, sier regionsjef Inge André Utåker i Norled.