Arbeidene skal starte 2. mars og skal etter planen være avsluttet ved utgangen av 2011.
Stor forskjell
Forskjellen mellom billigste og dyreste tilbud er hele 158 millioner kroner.
Jernbaneverket har mottatt seks tilbud der konstellasjonen Reinertsen Anlegg og Leonard Nilsen ligger rimeligst med en pris på knapt 378 millioner kroner.
Få utfordringer
Utbyggingssjef Ole Kontorp i Jernbaneverket vil nødig uttale seg om tilbudene ut over at "pris er viktig" og at Jernbaneverket velger "det totalt sett mest fordelaktige tilbudet".
– Det er ingen spesielle utfordringer med denne strekningen, litt bløt leire, litt morene og litt fjell, slik det gjerne er i Norge, sier Kontrop.
Tunnel
Barkåker - Tønsberg-kontrakten innebærer driving av 1,75 km tunnel gjennom Frodeåsen, samt bygging av ca 2,6 km dobbeltspor i dagen fra Tomsbakken til Barkåker næringsområde.
Totalt bygges det 4,4 km dobbeltspor i denne entreprisen.