BYGG

Stor forskjell på jernbanetilbud

DOBBELTSPOR: Når det blir dobbeltspor gjennom Barkåker blir det bedre kapasitet mellom Oslo  og Tønsberg.
DOBBELTSPOR: Når det blir dobbeltspor gjennom Barkåker blir det bedre kapasitet mellom Oslo og Tønsberg. Bilde: Øystein Grue/Norconsult
Joachim Seehusen
9. feb. 2009 - 14:08
Vis mer

Arbeidene skal starte 2. mars og skal etter planen være avsluttet ved utgangen av 2011.

Stor forskjell

Forskjellen mellom billigste og dyreste tilbud er hele 158 millioner kroner.

Jernbaneverket har mottatt seks tilbud der konstellasjonen Reinertsen Anlegg og Leonard Nilsen ligger rimeligst med en pris på knapt 378 millioner kroner.

Få utfordringer

Utbyggingssjef Ole Kontorp i Jernbaneverket vil nødig uttale seg om tilbudene ut over at "pris er viktig" og at Jernbaneverket velger "det totalt sett mest fordelaktige tilbudet".

– Det er ingen spesielle utfordringer med denne strekningen, litt bløt leire, litt morene og litt fjell, slik det gjerne er i Norge, sier Kontrop.

Tunnel

Barkåker - Tønsberg-kontrakten innebærer driving av 1,75 km tunnel gjennom Frodeåsen, samt bygging av ca 2,6 km dobbeltspor i dagen fra Tomsbakken til Barkåker næringsområde.

Totalt bygges det 4,4 km dobbeltspor i denne entreprisen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.