Anbudene er ikke så jevne som den store oppsluntningen skulle tilsi.
Bak Hæhre følger:
Contexo 64,7 mill.
AF Gruppen 70,2 mill.
Implenia 72,4 mill.
Kruse Smith 74,7 mill.
Lonhard Nilsen & Sønner 77,6 mill.
Aldesa Construcciones fra Spania 82 mill.
Marti Tunnelbau fra Sveits 88,2 mill.
PNC Norge 97,7 mill.
NCC 106,9 mill.
Vegvesenet er fornøyd både med oppslutning og prisnivå.
Tverrslaget skal ta av fra den 26,7 km lange hovedtunnelen en knapp kilometer fra søndre påhugg.
Årsaken til at Vegvesenet velger å sprenge et tverrsalg så nært påhugget er at det kommer ut i strandkanten like ved et planlagt sjødeponi. Dermed kan sprengstein fra tunnelen kjøres rett ut i deponiet uten at biler og dumpere er innom offentlig veg.
Fra tverrslaget skal det sprenges 60 000 faste kbm. Senere skal hovedtunnelen drives i begge retninger derfra.
Det blir også et tverrslag ikke langt fra Arsvågen i nordre ende av tunnelen. Det skal drives av NCC. Kontrakten til 183 millioner kroner ble underskrevet i dag. For øvrig blir det drift fra Kvitsøy, som ligger over midten av tunnelen.
Rogfast (Rogalands fastlandsforbindelse) blir ferdig i 2025 eller 2026. Da erstatter den fergesambandene Mortavika-Arsvågen og Mekjarvik-Kvitsøy.