De nærmeste konkurrentene er også fra Alta: T. Johansen Drift og Roald Johansen har gitt anbud på henholdsvis 13,928 og 14,305 millioner. Ytterligere tre anbydere ligger under 16 millioner kroner.
Barre tre riksentreprenører var blant de 11 som ga anbud, Skanska, Veidekke og NCC. Ingen av disse kan gjøre seg noen særlige forhåpninger om en kontrakt.
Brua skal krysse Kautokeinoelva i tre 40 meter lange spenn. Oppdraget omfatter også anlegg av noen hundre meter tilstøtende veger, og etablering av en bilvekt. Denne skal veie biler som transporterer kvarsitt fra et brudd på Naranes 15 km nord for kommunesentret i Kautokeino.
Produksjonen av kvartsitt har pågått i flere år til tross for at det ikke er noen ordentlig forbindelse mellom bruddet og riksvegnettet. Kvartsitten må sendes 12 km på en veg som er så dårlig at den bare kan brukes av dumpere. Når disse kommer fram til riksveg 92 blir kvartsitten lastet over på lastebiler for videre transport. Når den nye brua står ferdig høsten 2009, blir transporten mye enklere.
Kautokeino kommune er byggherre for prosjektet. Finnmark fylkeskommune bidrar til finansieringen.