De aller fleste av de store i bransjen vil ha jobben, men Cowi er den eneste som har gitt et anbud i nærheten av det laveste. Det er på 3,530 mill.
De øvrige anbyderne er Reinertsen (4,022 mill.), Sweco (4,444 mill.), Strukturas fra Langesund (4,837 mill.), Norconsult (4,946 mill.), Rambøll (4,954 mill.), Dr. techn. Olav Olsen (4,964 mill.), Johs. Holt (6,020 mill.) og Multiconsult (6,027 mill.).
Beitstadsundet ligger mellom Beitstadfjorden og Hjellbotn. Kommunegrensen mellom Steinkjer og Verran følger sundet. Brua som skal krysse det, er en 578 meter lang stålkassebru. Den inngår i en framtidig fylkesveg 17. I dag denne vegen rundt Hjellbotn.
Anbudskonkurransen gjelder byggeplan og konkurransegrunnlag. Norconsult har lagd forprosjekt hvor det er foreslått seks spenn - fire spenn med lengder på 112 meter mellom to 65 meter lange endespenn - men utformingen er ikke låst.
Entreprisekostnadene for brua er beregnet til ca. 250 millioner kroner. Den er planlagt ferdig i 2019.