Ledelsen er relativt betryggende. Østlandske Vei og Betong fra Oslo er nr. to med et anbud på 37,88 mill. De neste på resultatlisten er Åge Haverstad Maskinentreprenør fra Sør-Fron (39,77 mill.), Mesta (40,64 mill.) og Askim Entreprenør (41,99 mill.).
De fem høyeste anbudene ligger mellom 43,39 og 48,89 mill.
- Jeg er godt fornøyd med oppslutning om konkurransen. Prisnivået er omtrent som ventet, sier byggeleder Jostein Aaslund i Statens vegvesen.
Gang/sykkelvegen skal gå mellom Grorud jernbanestasjon og Nybrottveien like ved grensen mot Lørenskog. Avstanden mellom ytterpunktene er tre km. Den som får kontrakten vil bli stilt overfor mange slags oppgaver.
Det er mulig å ta seg fram både til fots og på sykkel på det meste av strekningen i dag, men standarden er høyst varierende. Når anlegget blir ferdig, blir det 5,5 meter asfaltert bredde på hele strekningen. Fotgjengernes og syklistenes areal blir skilt med kantstein.
Sommeren 2016 må alt arbeid være fullført, men hele strekningen vil være klar for bruk høsten neste år.
- Er det mulig at deler av strekningen vil være ferdig tidligere?
- Det kan jeg ikke utelukke, men jeg kan heller ikke love det. Det blir opp til entreprenøren. Det blir ingen delfrister, men det blir framkommelig på anleggsområdet hele tiden, sier Jostein Aaslund.