Vegvesenet har fått ni anbud på den store jobben. Bare 8,2 prosent skiller de 7 laveste.
Det spanske firmaet Aldesa er nr. to med et anbud på 665,7 mill. Den videre rekkefølgen er:
Impelina (668,7 mill.)
Hæhre Entreprenør (674,9 mill.)
Veidekke (682,6 mill.)
Strabag fra Østerrike (688,6 mill.)
Kruse Smith (696,6 mill.)
AF Gruppen (738,8 mill.)
OHL fra Spania (1 089,9 mill.)
Prosjektleder Tom Hedalen i Statens vegvesen tror den store oppslutningen og den jevne konkurransen har sammenheng med markedssituasjonen, særlig i utlandet, men også her til lands.
- Vi har fått tilbakemeldinger fra norske entreprenører som viser at de regner med at det blir lavere aktivitet på lengre sikt. Vi tror også at prisene er en indikasjon på at konkurransegrunnlaget er godt, sier Hedalen.
Oppdraget gjelder den vestligste parsellen på prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda i Buskerud. Den går mellom Tollerudmoen og Saggrenda er er 4,7 km lang. Det meste av strekningen får to felt og midtdeler, men det blir et 1,2 km langt forbikjøringfelt i retning vest hvor vegen går i stigning.
Den 350 meter lange Moanetunnelen og den 500 meter lange Vollåstunnelen inngår i parsellen. Begge får profil T14,5.
På Saggrenda blir det et to-planskryss. For øvrig skal det bygges tre bruer i veglinjen, en lokalvegbru og tre kulverter under E134.
Maseuttaket blir betydelig. Det skal sprenges 480 000 kbm i dagen og 105 000 kbm i fjell, og 130 000 kbm løsmasser skal flyttes.
Den nye E134 mellom Damåsen og Saggrenda tas i bruk sent på høsten 2019.