Edgar Olsen som er planprosessleder, er veldig fornøyd med oppslutningen om prekvalifiseringen. Av de ni skal man velge ut fem som går videre i konkurransen. Ved utvelgelsen skal entreprenørenes erfaring med tilsvarende arbeid telle 40 %, byggherrens erfaring med entreprenøren telle 30 % og gjennomføringsevnen telle 30 %.
Den som til slutt får kontrakten, skal både prosjektere og anlegge tunnelen.
De som vil bli prekvalifisert er :
Bertelsen & Garpestad
BetonmastHæhre
Implenia
Kruse Smith
Leonhard Nilsen & Sønner
PNC Norge
Skanska
Skarvbergtunnelen inngår i E39 i Porsanger kommune. Den ble åpnet i 1968 og har en mye dårligere standard enn det som forlanges i tunneldirektivet. Lengden er 2 920 meter. Det er ikke satt av plass til syklister eller fotgjengere. De må bruke kjørebanen.
Den nye får en lengde på 3 470 meter. Den skal ligge øst for den gamle. Oppdraget omfatter anlegg av 500 meter tilstøtende veg på sørsiden av tunnelen og 2 820 meter på nordsiden. Det skal også bygges en skredvoll på nordsiden. Omleggingen betyr at rasfarlige strekninger blir fjernet fra vegnettet.
Til tross for lav standard og mangel på plass for syklister er det mange som sykler gjennom Skarvbergtunnelen om sommeren. Målet for de fleste er Nordkapp. Fotgjengere i den gamle Skarvbergtunnelen er et svært sjeldent syn, og det vil de bli i den nye også. Området er veldig tynt befolket.
LES OGSÅ: Klart for oppstart av E69 Skarvbergtunnelen
Den nye tunnelen får profil T10,5 GS. Det omfatter et gang/sykkelfelt med en bredde på to meter. Et rekkverk skal skille myke og harde trafikanter. Profilet brukes i tunneler med en ÅDT mellom 500 og 4 000.
I juli 2022 skal tunnelen være ferdig. Prosjektet har en kostnadsramme på 898 millioner kroner. Kostnadene dekkes med rassikringsmidler.