Flere av de største deltar i konkurransen, men bare HAK Entreprenør fra Alta, som vil ha 53,8 mill. for jobben, er i nærheten av Tom Staurbakk.
De øvrige anbyderne er Hæhre Entreprenør (56,3 mill.), Veidekke (56,4 mill.), Implenia (57,1 mill.), Hans Johnny Høgås fra Mo i Rana (57,8 mill.), det spanske firmaet Acisa (58,6 mill.), Gjerden Fjellsikring fra Lardal (61,7 mill.) og Skanska (61,9 mill.).
Byggeleder Dag Ivar Borg i Region nord er veldig fornøyd med konkurransen. - Jeg tror noe av forklaringen på den store interessen er at tunnelen blir stengt for trafikk mesteparten av anleggstiden. Dermed kan entreprenøren jobbe effektivt. Når tunneler blir oppgradert, skal det ofte gå trafikk gjennom dem deler av døgnet. Da blir arbeidet mer komplisert, sier Borg.
Mer enn EU forlanger
Steinfjelltunnelen er 2 114 meter lang. Den inngår i fylkesveg 773 i Namsskogan kommune.
Tunnelen ble tatt i bruk tidlig på 70-tallet og er nå temmelig nedslitt. Oppgraderingen blir mer omfattende enn EU forlanger.
Årsdøgntrafikken er mindre enn 250. Tunnelen har en beskjeden bredde, men den er bred nok til at to biler så vidt kan møtes mellom markeringsskiltene, som står med 50 meters mellomrom.
Frihøyde fra 3,70 til 4,20
Dette er en uheldig løsning som har ført til flere sammenstøt. Nå skal mekeringsskiltene fjernes og erstattes med rekkverk på begge sider av kjørebanen. De skal snevre inn tunnelen slik at den kan klassifiseres som T5,5.
For at bilene skal kunne passere hverandre, blir det etablert 7 møteplasser. De får profil T8,5. Vegvesenet regner med at dette er tilstrekkelig for trafikkavviklingen. Både i horisontal- og vertikaltraséen er kurvene veldig slake.
Når tunnelbredden blir redusert til ett felt utenom møteplassene, kan fri høyde økes fra 3,70 meter til 4,20 meter.
Vinteren kommer tidlig
Den som får kontrakten skal skifte ut av vann- og frostsikringen. Til sammen skal det monteres 16 000 kvm PE-skum, som skal dekkes med ca. 850 kbm sprøytebetong. Det blir også full utskifting av det elektriske anlegget og nye tekniske rom, og det blir nødstasjoner og nødstrøm. Det finnes ikke i dag.
Vegvesenet tar sikte på anleggstart i juni. Entreprenøren får tunnelen for seg selv fram til 1. oktober. Deretter skal den være åpen for trafikk to timer og morgenen og to timer om ettermiddagen.
I sommer kan bilistene bruke en gammel og kronglete veg som omkjøringsveg. Den ligger høyt, og vinteren kan komme tidlig. Å brøyte denne vegen hadde vært temmelig komplisert. Derfor forlanger Vegvesenet at bilene skal kunne bruke tunnelen etter 1. oktober.
Til jul må oppgraderingen være fullført.