E6 har allerede bredden som trengs for å sette opp midtrekkverk på den aktuelle strekningen, den eneste utvidelsen som trengs er havarilommer som må etableres med 700-900 meters mellomrom.
Ytterpunktene er Mjøsbrua i sør og Vingrom i nord. Firefeltsvegen skal gå mellom Svennes og Roterud. Fra Mjøsbrua er det 6,5 km til Svennes, fra Roterud er det 9,5 km til Vingrom.
Ny bru over Rinna
Oppdraget omfatter også anlegg av 4 km gang/sykkelveg langs fylkesveg 330, som går parallelt med E6. Dessuten skal det bygges ny bru ved Vingrom over elva Rinna. Den gamle brua ble ødelagt av flommen i fjor. Den nye blir en 56 meter lang tre spenns betongplatebru. Inntil videre blir trafikken avviklet på en Bailey-bru.
Nybrua skal bygges nedstrøms. I forbindelse med brubyggingen blir E6 lagt om over en strekning på 800 meter. Denne inngår i traséen til den framtidige E6. På resten av strekningen mellom Mjøsbrua og Vingrom skal E6 stort sett følge nåværende trasé når den en gang utvides til fire felt.
Fire felt i stigning
Å utvide 2 av 18 km til firefeltsveg når resten av strekningen bare får midtrekkverk, kan virke merkelig, men det har sin naturlige forklaring.
- E6 går i stinging på de to kilometrene. Vi kunne ikke montert midtrekkverk uten å gi mulighet for forbikjøring. Da er det naturlig å gjøre firefeltsvegen helt ferdig, sier byggeleder Arnt Nyborg i Region øst.
Den som får kontrakten må flytte 250 000 kbm jord og 20 000 kbm stein. Ytterligere 43 000 kbm stein må tilføres utenfra.
I følge Vegvesenets beregningen vil kontraktsummen ligge mellom 220 og 270 millioner kroner.
Rambøll har prosjektert jobben, som må være fullført innen 2. november neste år.