Nåværende riksveg 80 mellom Røvik og Strømsnes er 12 km lang og følger strandlinjen på det meste av strekningen. Nyvegen skal gå i nesten rett linje mellom ytterpunktene. Den reduserer avstanden til det halve. Fire km skal gå i dagen, de siste to kilometrene går gjennom Røviktunnelen.
Oppdraget omfatter en god del arbeid på andre veger som berøres av prosjektet. Tre veger med en samlet lengde på 750 meter skal legges om, det skal anlegges 1,1 km nye adkomstveger til buss og tog og 3,2 km nye landbruksveger.
15 konstruksjoner inngår i oppdraget, blant dem tre bruer med lengder på 40, 45 og 104 meter.
Kjørefeltene på den nye riksveg 80 vil bli skilt med et midtfelt med en bredde på en meter. Total vegbredde med skuldre blir 10 meter. Profilet i Røviktunnelen blir T 10,5.
Tunnelen skal gå nesten parallelt med Nordlandsbanens tunnel. Minste avstand mellom de to tunnelene blir bare 50 meter. I jernbanetunnelen vil det bli montert rystelsesmålere for å kontrollere at sprengingen av nabotunnelen ikke forårsaker skader. Om dette er et problem i det hele tatt gjenstår å se. Det er mulig at rystelsene som togene forårsaker er større.
Prosjektet inngår i Vegpakke Salten. 60 % av utgiftene dekkes ved bompenger, resten tas over statsbudsjettet. Fordelingen blir 50-50 for kostandsoverskridelser på inntil 10 %. Overskridelser utover 10 % dekkes i sin helhet av statlige bevilgninger.