E. Pihl & Søn holder til i Lyngby ikke langt fra København. Firmaet har fått flere oppdrag i Norge de siste årene. Hvis kontrakten på Målvikhammartunnelen går i orden, blir dette den største jobben danskene har gjort for Vegvesenet hittil.
Tunnelen skal gå parallelt med fjorden Tosen i Brønnøy kommune i Nordland. Den inngår i fylkesveg 76 som går mellom riksveg 17 og E 6. Lengden blir 2 650 meter. Hensikten med tunnelen er å sikre vegen mot ras. Strekningen som får avløsning har vært stengt flere ganger på grunn av stein som har falt ned på kjørebanen.
Det totale omkostningene for prosjektet er beregnet til 257 millioner kroner. Hele beløpet finansieres med statlige rassikringsmidler. Statens vegvesen har utført prosjekteringen med assistanse fra Aas-Jakobsen.
Profilet blir T 8,5. Tunnelen skal romme fem havarinisjer og en snunisje. Foruten driving, sikring og asfaltering omfatter oppdraget støp av en 15 meter lang portal i hver ende og anlegg av 150 meter tilstøtende veg og 260 meter lokalveger. I april 2012 må forholdene være klare for elektroinstallasjoner. Disse settes ut på egen entreprise.
Vann- og frostsikringen av tunnelen blir omfattende. Hver eneste meter skal sikres med PE-skum dekket av sprøytebetong.
Tunneltraséen går gjennom gabbrobergarter. 30-40 000 kbm av tunnelmassen blir brukt til vegformål, mens 170 000 kbm blir tippet på sjøen. Tipplassen ligger fire kilometer fra det ene påhugget. Tosen har god plass til sprengsteinen. Dybden varierer mellom 300 og 700 meter, og fjellsiden under vann er veldig bratt. Tippen blir ikke synlig over vann, den skal avplaneres på kote - 5. Stor avstand til planlagte veganlegg er årsaken til at tunnelmassen ikke får en bedre anvendelse.