Isachsen Entreprenør har 20 års erfaring i anleggsbransjen, mesteparten av tiden under navnet Isachsen og Løvås. Navneskiftet fant sted tidligere år.
- For Vegvesenet har vi stort sett bare hatt underentrepriser tidligere, sier prosjektleder Maria Algers i Isachsen Entreprenør. - Bare en gang har vi hatt en hovedentreprise på et vegprosjekt. Den jobben ble avsluttet i høst. Den nye jobben er mye større enn alle vi har hatt tidligere. Vår hittil største kontrakt var på rundt 60 millioner kroner.
Total veglengde som berøres av prosjektet er 6 km. Omklassifiseringen fra riksveg 306 til riksveg 19 skjer først når Isachsen er ferdig med jobben. Grunnen til at Vegvesenet vil vente er at dagens veg er for dårlig til å være hovedforbindelse mellom Horten og E 18.
På ca. halvannen kilometer av strekningen blir nåværende veg utbedret, for øvrig får vegen helt ny trasé. Jobben omfatter blant annet støping og etterfylling av en 240 meter lang miljøtunnel og bygging av flere bruer, hvorav den lengste blir ca. 100 meter. En av bruene skal føre Vestfoldbanen over den framtidige riksveg 19. For å frigjøre byggeplassen skal banen legges over på en 300 meter lang midlertidige sløyfe. Omleggingen inngår i entreprisen.
Den nye vegen skal være ferdig innen 20. desember 2009. De totale kostnadene er beregnet til 320 millioner kroner. Dette beløpet omfatter blant annet grunnerverv for 25 millioner kroner. Prosjektet er 100 % bompengefinansiert. Bomstasjonen blir ubetjent. Den får to felt, et for autopass og et med automat hvor man kan betale med mynt eller med kort.
Rambøll har vært hovedkonsulent. Vegvesenet har deltatt i prosjekteringen av noen av bruene.