Et arbeidsfellesskap mellom Bertelsen & Garpestad og Metrostav fra Tsjekkia ligger nærmest med et anbud på 372,7 mill. Det tsjekkiske firmaet er det eneste utenlandske som deltar i konkurransen.
De øvrige deltakerne er:
Vassbakk & Stol 378,3 mill.
K. A. Aurstad 389,9 mill.
Hæhre Entreprenør 399,9 mill.
Kruse Smith 431,9 mill.
Drange Maskin 434,3 mill.
Veidekke 439,6 mill.
Oppdraget består i å utvide 11 km av E39. For å skaffe masse til utvidelsen skal man råsprenge 2,5 km av en framtidig rassikingstunnel på riksveg 5. Tunnelen skal gå langs Kjønesfjorden, som er en del av Jølstravatnet.
Vegen som skal utbedres går langs nordsiden av Jølstravatnet mellom Skei og Bjørset. Strekningen har en ÅDT på 3 500, men den går i skarpe kurver og er for smal til at det kan markeres midtlinje.
Skei er kommunesentret i Jølster. Herfra til Årdal skal det gå gang/sykkelveg parallelt med kjørebanen. Strekningen er 6,5 km lang. Kjørebanen blir 6,5 meter bred med en meter brede skuldre på hver side. Gang/sykkelvegen blir tre meter bred. Det blir skilt fra kjørebanen med en like bred rabatt.
Mellom Årdal og Bjørset er så lite randbebyggelse at Vegvesenet mener at det ikke er behov for gang/sykkelveg. I stedet blir skuldrene halvannen meter brede.
Hele strekningen mellom Skei og Bjørset må være ferdig utbedret innen 20. juni 2019.