De tre tunnelene er Eiganestunnelen, Ryfylketunnelen og Hundvågtunnelen. Eiganestunnelen skal føre E39 utenom bybebyggelsen i Stavanger. De to andre inngår i Ryfylkes fastlandsforbindelse (Ryfast).
Ryfylketunnelen blir 14,3 km lang og dermed verdens lengste undersjøiske vegtunnel. Hundvågtunnelen blir 5,5 km lang og Eiganestunnelen blir 3,7 km lang.
Antall vifter i de tre tunnelene er ikke endelig fastsatt, men det er prosjektert med 56 i Eiganestunnelen, 74 i Hundvågtunnelen og 94 i Ryfylketunnelen. Den korteste får dermed mer enn dobbelt så mange vifter pr. kilometer enn den lengste. Grunnen er at trafikken i Eiganestunnelen blir vesentlig større.
I følge Vegvesenets beregning vil kontrakten ha en verdi på ca. 27 millioner kroner.
Oppdraget gjelder bare levering. Roxell Group fra Stavanger, som har fått kontrakten på elektro- og SRO-installasjoner i Ryfylketunnelen, skal montere viftene i den samme tunnelen.
Elektro- og SRO-jobben i de to andre tunnelene er ikke utlyst ennå. Det vil trolig skje i nær framtid.
Ryfast og Eiganestunnelen blir åpnet høsten 2019.