Dette er tilbyderne og prisene de har gitt på den fire kilometer lange strekningen. Flere av entreprenørene er firmaer som er basert i Vest-Telemark:
- Morgedal Entreprenør AS 59.664.801
- lsachsen Anlegg AS 61.035.068
- Kåsa & Ringhus Entreprenør As 64.111.564
- Skorve Anlegg AS 71.071.127
- Hovden Hytteservice AS 71.671.826
- T. Engene AS 73.470.902
- Bertelsen & Garpestad AS 74.004.265
- Nomeland Anlegg As 83.084.771
- Martinsen & Duvholt AS 83.499.797
- Veidekke Entreprenør AS 88. 775.674
- Carl C. Fohn AS 89.181.386
- Håkanes Maskin AS 122.168.120
Oppgraderingen er prosjektert av Statens vegvesen i egenregi. Når den er fullført, får vegen en asfaltert bredde på 8,5 meter.
E134 er en av hovedvegene mellom øst og vest. Strekningen som skal utbedres er ikke blant de dårligste europavegstrekningene her i landet, men den tilfredsstiller ikke kravene som stilles til en så viktig veg.
Deler av den nye vegen går helt utenom nåværende trasé. Lybergbakken som ligger omtrent midtveis på strekningen, forsvinner fra europvegnettet når oppgraderingen er fullført. Her har tunge biler ofte hatt problemer om vinteren. På den nye vegen blir bakken vesentlig slakere.
Masseuttaket blir betydelig. 155 000 kbm skal sprenges i veglinjen på de 3,8 kilometrene. Overskuddsmassen skal legges i tre deponier langs vegen.
Konstruksjoner blir det lite av. Tre bruer med lengder på ca. 8 meter er det hele.
Utbedringen finansieres med ordinære riksvegmidler.
Det er ikke bestemt dato for start av anlegget, men det vil være i gang i løpet av våren. I august 2019 skal jobben være fullført.
- Vi synes det er svært hyggelig at så mange som 12 entreprenører ønsker å bygge vegen, sier byggeleder Dag Rune Kvålen og prosjekteringsleder Helene Noraberg.
Konvoluttene med de tolv tilbudene ble åpnet på regionvegkontoret i Arendal torsdag ettermiddag. Nå starter et omfattende arbeid med å gå igjennom samtlige tilbud. Dette arbeidet består blant annet i kontrollregning og sjekk av samtlige entreprenører om de tilfredsstiller kvalifiseringskravene gitt i konkurransegrunnlaget.