Opel hevder i fullt alvor at deres firmabil-tilbud nå starter med Corsa. Ikke bare er den tausere, sprekere og mindre tørst enn før, den er en god del større også. Og fordi den er større innvendig, er opplevelsen av god plass påtakelig.
Du får den med de nye, lettpustende motorene der litereffekten ligger rundt 75 hk/55kW, så da kan du tenke deg. Bilen er beregnet i enda større datamaskiner enn den forrige, så karosseriet er 20 prosent stivere og gjør enda bedre nytte av de 190 kiloene med stål. Omkring 1/3 av stålet er mikrolegert høyfast finkornstål, og ligger godt over 450 MPa i ytelse.
Det Corsa ikke inneholder, er aluminium i noen mengde. Opel hevder fortsatt at stoffet er i dyreste laget for småbiler, og går altså i stikk motsatt retning av Audi, som i modell A3 bruker aluminium både høyt og lavt, med godt resultat. Forskjellen ligger i seriestørrelsen: A3 bygges i 100.000 eksemplarer årlig, men Corsa skal Opel/GM på verdensbasis spytte ut noen millioner av de kommende to-tre årene. Håper de. (sb)