18,926 millioner kroner vil Billerud & Løhren ha for jobben, Implenia vil ha 28,958 millioner. Den store forskjellen virker påfallende, men den har en naturlig forklaring.
- De to entreprenørene har gitt forholdsvis like enhetspriser, men riggkostnadene er helt forskjellige, sier byggeleder Morten Jensen i Statens vegvesen Region øst. - Implenia forlanger 7,35 millioner kroner mer enn Billerud & Løhren. Grunnen til den store forskjellen er trolig at Billerud & Løhren holder til i Kongsvingers nabokommune Eidskog. Firmaet behøver derfor ikke bygge opp en stor rigg for pendlere, sier Jensen.
I elendig forfatning
Det laveste anbudet ligger omtrent på det nivået Vegvesenet hadde regnet med. De totale omkostningene for prosjektet er beregnet til nesten 40 millioner kroner.
Eidemsgate er navnet på gata som skal oppgraderes. Den er i elendig forfatning. Den er ikke mer enn 500 meter lang, men oppdraget er omfattende. Det blir masseutskifting over hele strekningen. Til sammen 7 000 kbm jordmasser skal graves ut. I dag er det grusdekke på en del av strekningen, og et oppsprukket asfaltdekke på en annen del.
Fortau på begge sider
Gata mangler både belysning og tilbud til myke trafikanter. Nå skal det bli fortau på begge sider av kjørebanen og belysning på hele strekningen. Kjørebanen blir seks meter bred. I østre ende av gata blir et T-kryss erstattet med en rundkjøring.
Under bakken skal det legges 880 meter ledningsgrøfter, 400 meter drensledninger, 480 meter overvannsledninger, 280 meter avløpsledninger og 275 meter vannledninger.
Oppdraget omfatter også nedsetting av 1 900 meter kantstein av granitt, bygging av 130 kvm natursteinsmur og planting av 19 trær og 250 busker.
Innen 1. juni neste år må alt arbeid være fullført, inkludert beplantning og legging av slitelag. Da får gata status som fylkesveg 210. I dag er den kommunal.