Den aktuelle strekningen er 6,4 km lang og ligger i Larvik kommune. Den som får kontrakten skal lage komplett konkurransegrunnlag med mengdeoversikt og tegningsgrunnlag for fire-felts motorveg.
Oppdraget gjelder ikke hele strekningen. Mellom ytterpunktene går E 18 i bru over Farriseidet. Prosjektering av ny bru med tilstøtende veger er lyst ut som eget oppdrag tidligere. Det oppdraget berører ca. en kilometer av E 18. Vinneren av konkurransen ble en gruppe hvor blant annet Rambøll og L2 Arkitekter er med. Vegvesenets intensjon er å samarbeide videre med vinnergruppa, men kontrakt er foreløpig ikke underskrevet.
Nå går E 18 i dagen så å si hele vegen mellom Bommestad og Sky. Den eneste tunnelen på strekningen er bare rundt 100 meter lang. Når fire-feltsvegen blir ferdig, blir det atskillig mindre dagslys over E 18. På begge sider av Farriseidet kommer det en tunnel. Tunnelen på østsiden blir 2,8 km lang, den andre blir en drøy kilometer. Den lange tunnelen på østsiden ble valgt for å skjerme turterreng og boligområder mot trafikken.
Den som får jobben med å lage konkurransegrunnlaget, må gjøre seg ferdig innen 26. mars 2012. Det er foreløpig usikkert når fire-feltsvegen kan åpnes, men når det skjer, er det sannsynligvis minst fire felt hele vegen mellom Oslo og Langangen ved grensen mellom Vestfold og Telemark.