– Vi er nå inne i en fase med flere trafikkomlegginger og endrede kjøremønstre gjennom anleggsområdet. Dette skyldes at ny og gammel vei krysser hverandre flere ganger. Noen mindre endringer er gjennomført og fra mandag 28. juni tar vi sikte på å legge trafikken over på en midlertidig vei inn mot bergskjæringen nord for nye Fjerdingelvbrua, sier byggeleder Geir Skjold-Johnsen i Statens vegvesen.
Den midlertidige lysreguleringen fjernes da og det vil bli trafikk på to felt gjennom anlegget, men fortsatt med den smale gammelbrua i bruk.
– Om været er med oss legger vi membran og asfalterer den nye Fjerdingelvbrua og deler av vegen i uke 27 og 28, sier Skjold-Johnsen.
I uke 29-32 er det ferieavvikling på anlegget. Da blir det pause i anleggsarbeidet.
Mye sprengingsarbeider
Det er Peab Anlegg, med Austad Maskinstasjon som underentreprenør, som har entreprisen på oppdraget fra Statens vegvesen. Det omfatter fjerning av den gamle brua, og bygging av den nye Fjerdingelva bru, en 55 meter lang bjelkebru med bredde cirka 10 meter.
Men også den tilstøtende vegen må utbedres, som innebærer utsprenging av ca 60 000 kubikkmeter, i tillegg til planeringsarbeider og veifyllingsarbeider av cirka 23.000 kubikkmeter masser.
Vegen skal ifølge tidsfristene som er satt av Statens vegvesen, være klar for å sette på trafikk 15. oktober i år, mens hele anlegget skal stå ferdig for overlevering til 15. juni 2022.