Jobben gjelder oppgradering av Ekeberg- og Svartdalstunnelen. Begge tunnelene har to løp. Ekebergtunnelen går mellom Sørenga og Lodalen øst i Oslo. Den er 1 580 meter lang.
Svartdalstunnelen tar av fra Ekebergtunnelen og kommer ut i dagen ved Ryen. Det vestgående løpet er 1 700 meter langt, det østgående 1 460 meter.
Arbeidet i tunnelen begynner i juni. Da skal oppgraderingen av Brynstunnelen være fullført. I mai 2019 skal også Ekeberg- og Svartdalstunnelen være ferdig oppgradert.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
76 000 biler i døgnet
Trafikken gjennom de to tunnelene er formidabel. Svartdalstunnelen har en ÅDT på 29 000. Ekebergtunnelen har 76 000 biler i døgnet.
Med så mye trafikk er det knapt mulig å stenge et løp på dagtid. Det meste av arbeidet blir derfor utført om natten. Da blir all trafikk ledet inn i ett løp mens det arbeides i det andre. Bare om sommeren blir ett løp stengt hele døgnet.
De to tunnelene er ikke gamle. Ekebergtunnelen ble åpnet i 1995, Svartdalstunnelen fem år senere, men de er likevel gamle nok til å trenge oppgradering. Tunneledirektivet trådte ikke i kraft før i 2007.
100 km elkraftkabler
Oppgraderingen av de to tunnelene er prosjektert av Aas-Jakobsen. Den blir svært omfattende. Alt elektro- og SRO-utstyr i tunnelene skal skiftes ut. Det skal monteres 9,5 km kabelstiger og 4 500 armaturer, og det skal legges 100 km elkraftkabler, 20 km fiberkabler og 40 km SRO-kabler.
Levering av vifter settes ofte ut på egne entrepriser, men ikke i dette tilfellet. Den som får kontrakten skal levere og montere 125 vifter.
Det blir 66 nødstasjoner og 70 skiltstyringsskap i de to tunnelene. Det skal bygges 7 nye tekniske rom, alle med en hovedtavle og en nødstrømstavle.