Umskartunnelen på mellomriksvegen E12 mellom Mo i Rana og svenskegrensen ble tidligere i år stengt for vedlikeholdsarbeider.
Bakgrunnen er at tunnelen som stor ferdig i 2006 for å bedre vinterforholdene på den krevende høyfjellstrekningen, har siden vist seg å ha omfattende problemer med telehiv.
Det er i forbindelse med disse utbedringene at anleggsarbeiderne er kommet over store mengder sprengstoff inne i tunnelen, og som resulterte i en sprengningsulykke der en anleggsarbeider ble skadet.
Sprengte trommehinner
Seksjonsleder i Statens vegvesen, Ole Johan Bogfjellmo, sier til Rana Blad at funnet av sprengstoffet kom som en stor overraskelse.
– Vi hadde ikke anelse før en dynamittladning gikk av foran en av gravemaskinene.
Det som skjedde var at føreren slo skuffa i berget og dermed smalt det. Sjokket var så kraftig at ruta på maskinen sprakk og føreren sprengte trommehinnene.
Denne ulykken skjedde i slutten av august, begynnelsen av september. Det har også vært nestenulykker, men heldigvis har disse endt godt, sier han.
Les også: – Det koster like mye å bygge nye tunneler som å oppgradere de gamle
Store mengder
– Vi finner udetonert dynamitt over hele tunnelen. Under vedlikeholdsarbeid kan man finne en bit her og der, men i tunnelen ved Umskaret finner vi store mengder. Da tunnelen ble lagd ble det anlagt sprengningsganger på fem meter inn i berget.
I ett av disse rørene hadde ikke noe av dynamitten eksplodert. Jeg kan bare tenke meg hva som hadde skjedd hvis denne salven hadde gått av mens folk jobbet der. Det hadde blitt en katastrofe, sier han.
– Hvor mye udetonert sprengstoff har dere funnet totalt?
– Jeg kan ikke gi deg et eksakt tall, men det dreier seg om flere titalls kilo, sier Bogfjellmo.
Han sier at det ikke har vært farlig å ferdes som bilist inne i tunnelen.
– For at ladningene skulle gått av måtte det vært stort trykk eller varme. Derfor kunne det ikke skjedd noe fordi tunnelen var trafikkert. Det er jeg sikker på, sier han til Rana Blad
Les også: Denne tunnelen skulle ta fem år å bore...
Reparasjon for 100 mill kroner
Funnene har gjort at reparasjonsarbeidene går mye saktere enn antatt, og Statens vegvesen antar at tunnelen vil bli stengt i store deler av vinteren.
Da Umskartunnelen stor ferdig i 2006 var kostnaden 250 millioner kroner. Syv år ettter må den reparares for en sum som med de siste forsinkelsene vil passere 100 millioner kroner.
Hovedentreprenør for prosjektet var Mika as.
Les også: Isolasjonen i mange norske tunneler kan gi cyanidforgiftning