Oppdraget omfatter to strekninger. Den ene går mellom Dregebø og Grytås, den andre mellom Birkeland og Sande nord. Begge ligger i Gaular kommune i Sunnfjord.
Standarden på strekningene er for dårlig på en europaveg. Strekningen Dregebø-Grytås går dessuten forbi et rasfarlig område. Her blir vegen lagt i tunnel langs Ykslandsvatnet. Strekningen Birkeland-Sande nord går gjennom tettstedet Sande, som er kommuneseter i Gaular. Her skal den nye vegen legges helt utenom.
Mellom de to strekningene er det ca. to km med en standard som Vegvesenet mener er akseptabel.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Den som får kontrakten skal sprenge 220 000 kbm i dagen og 61 000 kbm i tunnelen. 244 000 kbm løsmasser skal graves ut.
57 000 kbm vil gå med til frostsikringslaget og 44 000 kbm til bærelaget. 7 800 meter rekkverk i stål skal settes opp langs vegen.
Til stabilitetssikring av tunnelen vil det gå med 6 000 bolter og 2 500 kbm sprøytebetong, i følge Vegvesenets beregninger. 14 400 kvm skal vann- og frostsikres. Tunnelportalene blir 31 og 50 meter lange.
Tre underganger og tre korte bruer inngår i entreprisen, som også omfatter anlegg av 1,5 km sideveger og en km gang/sykkelveg.
I fjor ble anlegg av vel 500 meter av den nye E39 lyst ut som egen entreprise. To bruer med lengder på 94 og 25 meter inngår i denne strekningen. Kontrakten gikk til Mesta. Jobben skal fullføres i oktober i år, men strekningen får ikke grønne skilter så tidlig. Det skjer først når alle de 9 kilometrene blir fullført. Hensikten med å gjøre en del av den nye vegen ferdig tidligere, er å lede anleggstrafikken utenom Sande.
De totale omkostningene for prosjektet er beregnet til 575 millioner kroner. Sommeren 2016 skal det være fullført.