Oppdraget omfatter to strekninger. Den ene går mellom Dregebø og Grytås, den andre mellom Birkeland og Sande nord. Begge ligger i Gaular kommune i Sunnfjord.
Standarden på strekningene er for dårlig på en europaveg. Strekningen Dregebø-Grytås går dessuten forbi et rasfarlig område. Her blir vegen lagt i tunnel langs Ykslandsvatnet. Strekningen Birkeland-Sande nord går gjennom tettstedet Sande, som er kommuneseter i Gaular. Her skal den nye vegen legges helt utenom.
Mellom de to strekningene er det ca. to km med en standard som Vegvesenet mener er akseptabel.
Den som får kontrakten skal sprenge 220 000 kbm i dagen og 61 000 kbm i tunnelen. 244 000 kbm løsmasser skal graves ut.
57 000 kbm vil gå med til frostsikringslaget og 44 000 kbm til bærelaget. 7 800 meter rekkverk i stål skal settes opp langs vegen.
Til stabilitetssikring av tunnelen vil det gå med 6 000 bolter og 2 500 kbm sprøytebetong, i følge Vegvesenets beregninger. 14 400 kvm skal vann- og frostsikres. Tunnelportalene blir 31 og 50 meter lange.
Tre underganger og tre korte bruer inngår i entreprisen, som også omfatter anlegg av 1,5 km sideveger og en km gang/sykkelveg.
I fjor ble anlegg av vel 500 meter av den nye E39 lyst ut som egen entreprise. To bruer med lengder på 94 og 25 meter inngår i denne strekningen. Kontrakten gikk til Mesta. Jobben skal fullføres i oktober i år, men strekningen får ikke grønne skilter så tidlig. Det skjer først når alle de 9 kilometrene blir fullført. Hensikten med å gjøre en del av den nye vegen ferdig tidligere, er å lede anleggstrafikken utenom Sande.
De totale omkostningene for prosjektet er beregnet til 575 millioner kroner. Sommeren 2016 skal det være fullført.