- Vi har nådd en viktig milepæl i E6 Ringebu-Otta-prosjektet når vi nå har lyst ut den første hovedentreprisen, nemlig byggingen av E6 mellom Frya og Vinstra. Dette er en kontrakt i milliardklassen, sier prosjektleder Øyvind Moshagen i Statens vegvesen. Han er spent på hvor mange entreprenørfirmaer som har lagt inn bud når tilbudsfristen går ut 1. mars 2013. Planlagt byggestart ute i felten er i juni 2013.
På strekningen Frya-Vinstra skal E6 hovedsakelig gå i ny trasé på vestsida av Lågen. E6 skal bygges som tofeltsveg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt. På den vel 18 kilometer lange strekningen skal det bygges en tunnel - Hundorptunnelen - som er ca. 4,3 km lang. Det skal bygges ei stor bru som krysser Lågen ved Harpefoss, ellers er det 20 små og store konstruksjoner som skal bygges.
Den andre store hovedentreprisen på E6 Ringebu-Otta, byggingen av strekningen Vinstra-Sjoa, blir lyst ut i juni 2013. Planlagt byggestart her er høsten 2013.
Begge hovedentreprisene skal være ferdig bygd i 2016/17.
Forberedende entreprise og planarbeid
- Denne uka har vi også lyst ut en forberedende entreprise på bygging av anleggsveger inn mot den framtidige Teigkampentunnelen på E6 i Nord-Fron. Her er tilbudsfristen 28. januar, og planlagt byggestart 1. mars 2013, sier Moshagen.
- I Ringebu og Sør-Fron skal vi i gang med reguleringsplanlegging. I den forbindelsen har vi lyst ut en kontrakt på arbeidet med reguleringsplan for ny E6 fra Elstad til Frya, med opsjon på byggeplan og byggeoppfølging, sier prosjektleder Moshagen. Tilbudsfristen for konsulentfirmaer som er interessert i dette arbeidet, er 2. februar 2013. Planleggingsarbeidet skal starte 1. mars.