Kontrakten garanterer et minstebeløp på 90 millioner kroner de neste fire til fem årene.
Operas viseadministrerende direktør, Rolf Assev, mener at det første året vil gå med til utviklingsarbeid, og at det vil ta to år før prosjektet tar av. Han venter et kontinuerlig løft på markedet for digital-TV. Kontrakten med Canal+ Technologies er Operas første skritt på veien inn i dette markedet og viktig for selskapets fremtidige satsing.
– Opera har bygget sten for sten siden starten i 1995, og har et produkt som vi selger og som folk vil ha, sier Assev.
Mange bruksområder
Den norske leverandøren har satset på å få sin kompakte og raske nettleser inn på ulike bruksområder, som personlige digitale assistenter (PDA), internettelefoner, fremtidens mobiltelefoner, bærbare nettlesere, og nå også i digitalfjernsyn
Utviklingsarbeidet skal skje hos Operas avdelinger i Norge og Sverige i tett samarbeid med Canal+ Technologies' hovedkontor i Paris. Det finnes allerede flere internettløsninger for TV, men partene skal jobbe for å integrere Operas nettleser med Canal+ Technologies' teknologi og skape morgendagens digital-TV.