Metoden, som er en såkalt «invers design»-metode, beregner optimal utforming av akterskipet på grunnlag av gitt hastighetsfordeling. Hastighetsfordelingen bestemmes slik at motstanden blir minst mulig. Erfaring viser at en på denne måten kan utforme akterskip med større volum og dermed større lastekapasitet, samtidig som motstanden blir redusert. Slepeforsøk med skipsmodeller, utført hos Marintek i Trondheim, viser at metoden fungerer i praksis, og at en oppnår både noe redusert motstand og større volum og lastekapasitet.
Skip er verdens mest energiøkonimiske form for transport. Reduksjon av brennstofforbruk og økt lastekapasitet bidrar til å utvikle mer miljøvennlige og økonomiske skip. Den utviklede optimaliseringsmetoden kan bidra til å styrke konkurransesituasjonen til norsk maritim kompetanse-virksomhet.
Marintek startet opp forskningsprosjektet SKIPRO i 1997. Dette omhandlet forskningsarbeid innen skip og propulsjon, og ble finansiert av maritim industri og Norges forskningsråd. Tregdes doktorgradsarbeid er en del av dette prosjektet.
Avhandlingen har tittelen «Aspects of ship design: optimization of aft hull with inverse geometry design / Aspekter ved utforming av skipsskrog: optimalisering av akterskip ved hjelp av invers geometri design». Arbeidet er utført ved Institutt marin teknikk, NTNU, med professor Odd Faltinsen som hovedveileder. Medveiledere har vært professor Knut Minsaas, NTNU, og dr.ing. Sverre Steen, Marintek. Arbeidet er finansiert av Norges forskningsråd.
Vidar Tregde er ansatt som prosjektingeniør ved UMOE Mandal. Han er sivilingeniør (1995) fra Fakultet for fysikk og matematikk, Norges tekniske høgskole, og har disputerer for graden dr.ing.