Selskapet etablerte seg i Norge først i 1999, og har ti ansatte her. – Vi konsentrerer oss om WLAN-produkter i Norge. Også her hjemme er vi markedsleder i et raskt voksende marked, sier salgssjef Ola Bostadløkken.
Lucent selger sine produkter under varemerket Orinoco og dekker hele spekteret fra kontorbruk, utendørs, på reise og i hjemmet. Bostadløkken venter seg særlig stor vekst i privatmarkedet. Han ser også produktene som et supplement til de kommende UMTS-tjenestene fra mobiloperatørene i spesielle utvalgte soner som hoteller, flyplasser og andre steder hvor det samler seg mye folk.
Produktene er basert på IEEE 802.11b standarden med 2,4 GHz. Bostadløkken regner med at neste generasjon produkter basert på 5GHz vil komme i løpet av året, dog ikke nødvendigvis fra Lucent. – Dersom man bruker de sikkerhetsverktøy som finnes, er dette like sikkert som all annen kommunikasjon, sier Bostadløkken. (fh)