«Det er stengt for all togtrafikk mellom Asker og Drammen på grunn av feil på sporet», melder Jernbaneverket.
Beskjeden er verken ny eller unik for pendlerne som reiser langs dette strekket hver dag.
– Lieråsen er den strekningen utenom Ofotbanen som hadde flest skinnebrudd i 2015, forteller banesjef Bjørn Ståle Varnes i Jernbaneverket.
Utfordrende rehabilitering
Dette håper Jernbaneverket å få slutt på når det nå sette si gang en storstilt oppgradering av den høyt trafikkerte tunnelen.
Tunnelen trenger nemlig både opprusting og tyngre vedlikehold.
– Noe som er ekstremt krevende når man samtidig skal holde den åpen for trafikk, sier Varnes.
Men å gå inn i en Intercity-satsing med tunnelen slik den er i dag, er ifølge banesjefen ikke et alternativ.
– Rehabiliteringen av denne tunnelen er helt nødvendig, sier han.
Store behov
Prosjektleder Werner Moen fra Jernbaneverket forteller at arbeidet med planlegging av rehabiliteringen av Lieråsentunnelen allerede er i gang.
– Målet vårt er at tunnelen skal gå fra å være den problemtunnelen den er i dag til en velfungerende tunnel uten alle skinnebruddene og signalfeilene vi sliter med per i dag, sier han.
For utfordringene med tunnelen er mange.
Det er blant annet behov for omfattende vannmeisling i de delene av tunnelen som er kledd med betongelementer for å fjerne svake og ødelagte områder, bytte av betongelementer, rehabilitering av betongen som ikke skiftes ut, samt sikring av fjellet.
– I tillegg til det skal pukk, sviller og skinner byttes på hele strekningen og hele kontaktledningsanlegget skiftes ut, sier Moen.
Vil bedre oppetiden
Totalt er det beregnet at hele oppgraderingen av den 10,7 kilometer lange tunnelen vil koste 769 millioner kroner.
Ifølge Jernbaneverkets vedlikeholdsplan skal det årlig brukes 100 millioner kroner i Lieråsen tunnel fram til 2023, da tunnelen skal være ferdig rehabilitert.
Men selv med disse investeringene vil ikke tunnelen ha samme kvalitet som de nyeste tunnelene her i landet.
– Tunnelen blir ikke som ny, men den blir så god vi kan få den. Vi er helt sikre på at denne renoveringen vil få stor betydning for tunnelens oppetid, sier Moen.
Og legger til at det viktigste tiltaket er å få tettet tunnelen.
– Vanninntrengning fører til store problemer, både for signalanleggene våre og for skinnene, sier han.