Det er over mange år jobbet med muligheten for å bygge bruforbindelse mellom Trondheim og Fosen i Trøndelag.
Det er selskapet Fosenbrua AS som nå jobber med prosjektet. Her ligger det inne en bru mellom Flakk og Rørvik, og bru over Stjørnfjorden, samt noen veitiltak.
Uenig om pris
Aksjeselskapet estimerer at disse prosjektene vil ha en totalkostnad på 12 milliarder kroner.
Nå melder imidlertid Adresseavisen at prisen vil komme på 34 milliarder kroner - altså 22 milliarder kroner dyrere.
Dette går fram i et notat Vegvesenet har laget på oppdrag for Trøndelag fylkeskommune. I notatet anbefaler Vegvesenet at fylkeskommunen utsetter beslutningen om å involvere seg i prosjektet.
Grunnen er at vegvesenet mener det er for lite erfaringer i Norge med denne type utbygginger, og vil vente til noen av de store utbyggingene langs E39 er gjennomført, skriver avisen.
LES OGSÅ: Fergefri E39: Vegvesenet frir til offshore- og maritimbransjen
Verdens lengste
Den tiltenkte flytebrua over Trondheimsfjorden vil bli 6,5 kilometer lang, og Fosenbrua AS har estimert kostnaden til 7 milliarder kroner. Den lengste flytebrua som er bygd i Norge per i dag er Nordhordalandsbrua som er drøyt 1,6 kilometer lang.
Den nye flytebrua fra Fosen til Trondheim vil altså bli cirka halvannen kilometer lenger enn fjordkrysningen over Bjørnafjorden på E39 - som blir drøyt 5 kilometer lang, og dermed verdens lengste.
Vegvesenet bemerker at usikkerheten i Fosenbruas kostnadsoverslag vil ligge mellom 30-40 prosent, og estimerer en prislap på 22 milliarder.
Les mer på adressa.no