Stortinget vedtok onsdag finansiering og utbygging av E18-strekningen Langangen-Dørdal i Telemark, E6-strekningen Ulsberg-Melhus i Trøndelag og E6-strekningen Moelv-Øyer i Hedmark og Oppland. Alle strekningene skal for en stor del finansieres av bompenger.
To av prosjektene skulle opprinnelig behandles 5. juni, og det skapte bruduljer da behandlingen ble utsatt samme dag som Frp holdt sitt ekstraordinære landsstyremøte om bompengesituasjonen.
Debatten om bompenger eksploderte i vår, ikke minst innad i Frp, i takt med at Folkeaksjonen nei til bompenger har økt sin oppslutning kraftig på flere meningsmålinger, både i Bergen, Stavanger og Oslo.
Frp-nestor Carl I. Hagen sto i front da partiets landsmøte i vår vedtok å bruke oljefondet for å kutte en bompengegjeld på inntil 100 milliarder kroner. Hagen var ikke til stede under onsdagens stortingsmøte.
For to uker siden la Frps landsstyre fram seks krav for å lette bompengebelastningen. De fire regjeringspartienes ledere har siden hatt samtaler om saken.
Ap: – FrP er for bompenger
Det er imidlertid bred oppslutning om bompengeprosjektene som ble vedtatt onsdag, bare SV og Miljøpartiet De Grønne går mot.
Arbeiderpartiet og Senterpartiet gikk derfor kraftig ut mot Frp, som i Stortinget stemmer for tre store bomprosjekter, mens de tilsynelatende er mot bompenger.
– Det ble verken gratis eller bomfritt med Frp i regjering, det ble det stikk motsatte. Om litt vil voteringsoversikten bekrefte det hele, at slik er virkeligheten i dagens Frp – de er for bompenger, sa Aps Stein Erik Lauvås.
Han minnet om at Frp i regjering, i henhold til TV 2s såkalte bomomenter, hittil har krevd inn over 41 milliarder i bompenger, men ble irettesatt av Senterpartiets Geir Pollestad.
– Det skulle stått 60 milliarder kroner, sa Sp-politikeren i den over fire timer lange debatten.
«Ny norsk rekord»
Totalt legges det opp til å kreve inn vel 15 milliarder kroner i bompenger i de tre motorveiprosjektene Stortinget onsdag sier ja til. I tillegg kommer milliarder til finansiering og innkreving.
Frp ble gjentatte ganger minnet om at partiet i opposisjon, før 2013, lovte at bompengene skulle bli borte når partiet fikk makt.
– De siste fem årene har Frp satt ny norsk rekord i bompenger. Synker gjelden? Nei. Går takten i innføringen av bompenger ned? Svaret er definitivt nei, fremholdt Pollestad.
Lauvås viste til at 170 bomstasjoner i 2013 er blitt til 245 i 2018.
- Her er tildelingskriteriene: Nå starter konkurransen om Mjøsbrua
– Tar ansvar
Men Frps samferdselsminister Jon Georg Dale slo tilbake og viste til at partiet tar ansvar i regjering, og at regjeringen bygger motorveier for å sørge for kortere reisetid, bedre veistandard og tryggere veier.
– Det er det dette handler om. Dette er en bra dag, sa han.
– Vi behandler tre proposisjoner som i sum sørger for at vi bygger ut moderne, firefelts motorveier i store deler av landet, som bidrar til regionforstørrelse og er til nytte for næringslivet vårt, la han til.
Statsråden refset Sp og Ap for å forsøke å fremstå som motstandere av bompenger, samtidig som de stemmer for prosjektene regjeringen fremmer.
Regjeringspartiene trakk også fram at etableringen av selskapet Nye Veier har fått ned kostnaden for veiutbygging.
– Sp og Ap er gratispassasjerer i prosjektene Nye Veier bygger, sa transportkomiteens leder Helge Orten (H).
- Konkurransen utlyst: Hvem vil bygge ny E6 for 3,7 milliarder kroner?