MARITIM

Stortinget vil ha ekstern gransking av Helge Ingstad-bergingen

Stortinget vedtok forslaget enstemmig onsdag.

Stortinget vil vite både hvorfor fregatten Helge Ingstad kolliderte, og hvilke vurderinger som ble gjort i forbindelse med hevingen. Vaierne som var festet til fregatten røk natt til 13. november, slik at skipet sank enda dypere.
Stortinget vil vite både hvorfor fregatten Helge Ingstad kolliderte, og hvilke vurderinger som ble gjort i forbindelse med hevingen. Vaierne som var festet til fregatten røk natt til 13. november, slik at skipet sank enda dypere. Foto: Eirik Helland Urke
NTB, Siri Sønstelie
8. mai 2019 - 10:33

– Jeg er glad for at Stortinget har vedtatt å gjennomgå bergingsarbeidet. Statsråden oppga at kostnadene for dette arbeidet vil bli over 700 millioner kroner, noe som viser at det er nødvendig at Stortinget får en forklaring på hvordan arbeidet ble forberedt og gjennomført, sier Martin Kolberg (Ap) til NTB.

Han er stortingsrepresentant og medlem av utenriks- og forsvarskomiteen og reiste forslaget sammen med partikollegaer Anniken Huitfeldt, Marianne Marthinsen og Leif Sande, etter at en enstemmig utenriks- og forsvarskomiteen i april vedtok å kreve granskning av bergingsarbeidet i Hjeltefjorden.

– Ulykken fikk et tragisk utfall, så det er først og fremst det man blir berørt av, sier administrerende direktør Thor Gjermund Eriksen i Bane Nor etter å ha besøkt ulykkesstedet ved Finneidfjord i Nordland.
Les også

Bane Nor-sjefen: Kan ikke svare på om de bruker ny teknologi for å oppdage ras

Offentlig tilgjengelig

– Gjennomgangen skal konkludere med en offentlig tilgjengelig rapport senest seks måneder etter at bergings- og hevingsarbeidet er fullført, heter det i forslaget som ble vedtatt i Stortinget tirsdag.

Bakgrunnen for forslaget er et ønske om å komme til bunns årsakssammenhengene om hvorfor et moderne marinefartøy kolliderer. I tillegg er man interessert i hvilke vurderinger som er gjort i forbindelse med hevingen, og hvorfor vaierne som var festet til fregatten røk natt til 13. november, slik at skipet sank enda dypere.

– Vi understreket at den uavhengige granskningen også skulle omhandle arbeidsforholdene til de som har stått for hevingen, noe statsråden sluttet seg til, sier Kolberg.

Granskninger

Statens havarikommisjon og politiet gransker ulykken allerede. Havarikommisjonen la fram en foreløpig rapport 29. november, og også Forsvaret selv skal granske ulykken.

Fregatten kolliderte med tankskipet Sola i november i 2018. Skipet ble liggende i fjæresteinene nord for Stureterminalen i Øygarden i nesten fire måneder før den ble hevet og fraktet til Haakonsvern i Bergen.

Otta bru er stengt etter at det er målt bevegelse i det sørlige landkaret på brua.
Les også

Dovrebanen stengt: Sikret brua i fjor – nå beveger den seg

Vaktsjefen på fregatten, losen på tankskipet og en ansatt på trafikksentralen på Fedje har fått status som mistenkte etter ulykken.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.