Arbeidet med å installere støttefylling ved den torpederte ubåten U-864 ved Fedje har gått som planlagt.
Målinger viser at arbeidet ikke har virvlet opp eller spredd kvikksølv fra ubåten.
Den tyske ubåten U-864 ble torpedert av en britisk ubåt 9. februar 1945, to nautiske mil vest for Fedje i Hordaland. Ubåten brakk i to deler og sank.
Den var sannsynligvis lastet med 67 tonn metallisk kvikksølv.
I 2003 ble den funnet, på 150 meters dyp, lastet med 1.847 kvikksølvbeholdere. Analyser og beregninger tilsier at det lekker omkring fire kilo kvikksølv årlig fra ubåten.
Forskipet ligger i en skråning, på ustabil grunn, og utgjør en stor trussel for havmiljøet rundt.
- Les om sikringen av ubåtvraket: Slik planla de
Stabilisert området
Støttefyllingen, som nå er ferdigstilt, har stabilisert området og redusert risikoen for utgliding av masser.
Om lag 200.000 tonn med rene masser har blitt lagt ut med spesialutstyr, og ifølge foreløpige miljøundersøkelser har dette skjedd uten oppvirvling og spredning av kvikksølv, opplyser Kystverket.
– Støttefyllingen medfører ingen begrensninger for videre arbeid med vrakdeler og sedimenter. Arbeid kan nå gjennomføres uten overhengende fare for ras og spredning av kvikksølvforurensning, sier prosjektleder Hans Petter Mortensholm.
Dette sikringsarbeidet måtte gjennomføres uavhengig av hvilket hovedtiltak som velges for U-864, opplyser Kystverket
- De første bildene: Her er kjølen på ubåtvraket
Hodepine
Ubåtfunnet har ført til politisk hodepine, og over 100 millioner kroner har blitt brukt til å utrede hva man skal gjøre med vraket.
I 2007 ble det bestemt at ubåten og området rundt skulle dekkes til. Etter kraftig motstand snudde den sittende regjeringen, og det ble to år senere bestemt at den skulle heves.
Året etter, i 2010, ble det bestemt at det skulle gjennomføres nye utredninger.
- Gründerne studerte hvordan ubåtvraket kunne tommes for olje: Fikk en helt ny idé
Ingen konklusjon
Kystverket anbefaler at kvikksølvlasten i ubåtvraket utenfor øya Fedje i Hordaland blir dekket til, ikke hevet.
De mener tildekking er det alternativet som best imøtekommer miljøkrav på kort sikt, og at det vil være et varig tiltak for å hindre at miljøet i fremtiden blir påvirket av forurensingen som kvikksølvlasten i vraket av U-864 representerer.
Lokalbefolkningen på Fedje er klare på at ubåten må heves, men til tross for at saken har pågått i mange år er det ikke trukket noen endelig konklusjon om hvorvidt ubåten skal heves eller dekkes til.