TU.no skrev tirsdag at Forbrukerrådet og IKT-Norge arbeider med å opprette et meklingsorgan for krangler mellom fildelere og musikk- og filmbransjen, etter at EU-kommisjonen har foreslått å gjøre nettleverandørene ansvarlige for internettbruken til kundene sine.
Les også: Vil ha klagenemnd for fildeling
På linje
- Her er vi helt på linje med Forbrukerrådet. Vi ønsker ikke å bli pålagt å overvåke våre kunder, og har for tiden heller ingen oversikt over IP-pakkene i nettet, sier markeds- og informasjonssjef Morten Ågnes i Nextgentel til TU.no.
Forbrukerrådet mener bøter er en langt bedre sanksjonsmetode enn utestenging. Også Nextgentel vil holde det på det stadiet.
- Slik som gjeldende policy er, må det en klage fra en politimyndighet til før vi kan gå inn og stenge linjene. Det holder ikke bare med påstander, og sånn sett er det fint om det kommer i stand et organ som kan utrede slike ting, sier Ågnes.
Les også:
Ikke politi
Heller ikke Telenor ser lyst på EU-forslaget.
- Telenors grunnholdning er at vi ikke ønsker å være politi overfor våre kunder. Det er myndighetene som skal håndheve loven, og ikke private aktører, sier informasjonssjef Per A. Meling i Telenor.
Les også:
- Godt forslag
Han påpeker likevel at Telenor vil rette seg etter de lover og regler som måtte komme.
- Vi ønsker jo å ta problemene alvorlig, i samarbeid med politiet. Vi synes også at forslaget om en klagenemnd er godt, selv om det kanskje foreløpig mangler litt kjøtt på beinet, sier Meling.
Best med tredjepart
Også hos Tele2 er holdningen til en klagenemnd positiv. Selskapets advokat Frode Lillebakken sier dette om saken:
- Tele2 ønsker ikke å være noe nettpoliti, og vi er gjerne med på å etablere en slik klagenemnd. Prinsipielt er det en fordel at eventuelle tvister løses gjennom en uavhengig tredjepart, sier advokaten.
Han legger til:
- Men ennå er det litt tidlig å ta endelig stilling til hvordan en klagenemnd vil fungere, sier Lillebakken.