Spennbåndbrua er resultatet av en arkitektkonkurranse. Vinnerutkastet heter «Stram line». Det er en 125 meter lang gangbru som skal krysse Glomma mellom to boligområder nord for Sarpsborg sentrum.
Hvis «Stram line» blir realisert, vil den skille seg fra alle andre bruer her i landet. Spørsmålet nå er om den blir det. Tallene fra anbudsåpningen tyder på at brua vil koste omtrent dobbelt så mye som det som er budsjettert. En så stor overskridelse forutsetter ny behandling av de folkevalgte. Den kan føre til at spennbåndbrua blir droppet.
Ikke mye dyrere
- Kalkylene som ble gjort før utlysningen viste at en spennbåndbru ville bli dyrere enn andre løsninger, men ikke veldig mye, sier leder for enheten byggprosjekt i Sarpsborg kommune, Svein Møller. - Men det er mindre usikkerhet knyttet til andre brutyper. Hengebru og buebru har blitt vurdert. Slike bruer er det bygd mange av i Norge, så vi har bra oversikt over prisnivået.
- Når kan bystyret få saken til behandling?
- Det blir neppe før oktober, sier Svein Møller.
Før saken kommer så langt, skal teknisk etat gi sin innstilling. Møller utelukker ikke at man vi foreslå å bevilge det som trengs for å gå videre med spennbåndbrua. Hvis bystyret skulle slutte seg til et slikt forslag, vil det ikke være første gang en dristig kommunal gangbru blir realisert til tross for uventet høye anbud.
Drammen tok merutgiftene
I 2006 vedtok bystyret i Drammen å dekke alle ekstrautgifter i forbindelse med høye byggekostnader for brua Ypsilon. Prosjektet var i utgangspunktet et spleiselag. Da kommunen dekket overskridelsen alene, medførte det at de kommunale utgiftene til brubyggingen ble mer enn fordoblet.
Ypsilon er en skråstagbru som skiller seg fra andre bruer av denne typen ved at brubanen er delt i sidespennet. De to delene står i nesten 90 graders vinkel på hverandre, slik at brua ser ut som en gigantisk Y sett i fugleperspektiv.
«Stram line» blir også en original konstruksjon, hvis den blir realisert. På en spennbåndbru bæres overbygningen av kabler, men i motsetning til hengebruer og skråstagbruer har den ingen tårn. Gangbanen skal ligge direkte på bærekablene.
Idéen om å bygge en spennbåndbru over Glomma ble lansert av en gruppe som består av Dr. techn. Olav Olsen, ØKAW Arkitekter og det spanske firmaet Fhecor Ingenieros Consultores SA.