Boreriggen ”Bideford Dolphin” er den første som er utstyrt med Aker Maritimes Ram Rig. Dette konseptet som opprinnelig skulle gi en lett konstruksjon, har vist seg å bli både tyngre og større, og ikke minst over to milliarder dyrere enn opprinnelig planlagt. Før riggen ble overtatt av Saga Petroluem i fjor, nå Norsk Hydro, ble det reist kritikk mot forankringssystemet. Spesialister fra selskapet Offshore Design har påpekt i en rapport for Saga at løsningen er for svak. Saga hadde også bedt om en rapport fra et annet konsulentselskap Global Marine, som fant at forankringssystemet var godt nok. Sjøfartsdirektoratet godkjente riggen med det forankringssystemet som den er utstyrt med basert på denne rapporten.
Etter det TU erfarer røk tre av ankerfestene på boreriggen i innfestningen mellom ankervaieren og ankerkjettingen. De andre fem ankerne som holdt riggen på plass var forankret med kjetting hele veien. Årsaken til at det ble brukt en kombinasjon av vaier og kjetting var at det fantes undervannsinstallasjoner i området, og oppdragsgiver Norsk Hydro ville beskytte disse mot fallende kjettinger dersom ankerfestene røk. Vaieren har en bøye slik at den flyter ved eventuelle brudd.
Boreriggen ble utsatt for ekstremt dårlig vær 13. juni. Bølgehøyden var på nærmere 15 meter og det blåste orkan i kastene. Boreoperasjonene var innstilt på grunn av det dårlige været. Påkjenningene ble ekstremt store og ankerfestene røk. Riggen fikk en avdrift på nesten 300 meter, men ble holdt på plass av egen motorkraft og de fem gjenværende ankerfestene.
Norsk Hydro har nedsatt en egen ekspertgruppe til å se på forankringssystemet for riggen. Gruppen skal granske alle forhold som kan være relevante for ankersvikten samt erfaringer fra mindre tidligere uhell ved ankersystemet. Gruppen har også i oppdrag å foreslå tiltak som forebygger nye uhell ved forankringssystemet.
Bideford Dolphin ligger fortsatt ved Vigdis-feltet. Riggen er uskadet og holder seg i posisjon ved eget forankringsystem og maskineri. Boring av produksjonsbrønner på Vigdis vil ikke starte før Hydro har funnet årsaken til uhellet.