I løpet av sesongen sparer tråleren inn titusenvis av kroner på å la frekvensstyrte vekselstrømsmotorer gjøre denne jobben. Målestokken til skipper Arni Sigurdsson i denne sammenheng, er kostnadene ved installasjon og bruk av mellomtrykks hydraulikk.
Den norske fiskeflåten har fortsatt klokkertro på hydraulikk, mens islendingene nærmest går mann av borde for å skaffe seg strømdrevne kraftsentra om bord. De er billigere å installere, fordi du bare trenger et par 350 kW vinsjer, et skap med frekvensomformere, et godt generatorsett, og noen kabler. Du trenger ikke pumper og oljereservoarer, du trenger ikke masse plass til grove trykkrør, du trenger ikke å ha generatormaskinen konstant gående for å holde reservoartrykket oppe.
Norsk skepsis
Hadde det ikke vært for at den norske sjømann er slik et gjennomskeptisk folkeferd, hadde nok store deler av vår fiskeflåte gått over til elkraft for lenge siden, den også. Det mener en som kjenner dette til bunns, daglig leder Jan Kjærstad i Asker Brattvaag Winch, tidligere Brødrene Rogne AS.
I riktig gamle dager, sånn like før og like etter 2. Verdenskrig, hadde norske fiskefartøy elektriske kraftsystem ombord, men reguleringen viste seg å være for dårlig når det gjaldt å finstyre trålposer. De skal trekkes helt jevnt på begge sider, ellers lekker fisken ut. Slik finstyring viste seg å være vanskelig å få til med likestrømsystem, og annet var i praksis ikke å finne på den tiden. Derfor fikk hydraulikk gjøre jobben, og den gjorde den bra.
Elkraft vinner
Dagens tråldimensjoner krever imidlertid voldsomme krefter, og større og større hydraulikksystem. Trålrederne på Island begynte å se seg om etter gode vekselstrømsmotorer og god styring. Bergensfirmaet Scantrol er gode på elektriske motorstyringer, islendingene i Naust Marine var gode på resten. – Nå er vi leveringsklare med deres kombinerte system også i Norge, sier Jan Kjærstad.
Dette er noe man ser også i andre sammenhenger, at elektrisitet vinner over til nå vanlige system. Fly styres og manøvrerers elektrisk i økende grad, det samme gjør biler. Kjærstad –- som også fortsatt leverer hydrauliske system for fullt – tror at trenden er universell, fordi dagens vekselstrømssystem har svært mye å tilby sammenliknet med det som finnes av hydrauliske konkurrenter, enten vi snakker fiske, andre skip, tog, biler eller fly. Tiden er med andre ord inne for å gjenoppdage elektrisitetens fremragende egenskaper, også i fiskeriene.