Som TU.no omtalte tirsdag, skal Norske Skog Follum, Vardar og Ringeriks-Kraft etablere en energisentral i Hønefoss.
Ved forbrenning av sortert restavfall fra det sentrale østlandsområdet og biomasse fra papirproduksjonen ved Norske Skog Follum, skal anlegget produsere nærmere 300 GWh fra 2011.
Les også: Vil gjøre Follum til energisentral
På samme sted planlegger Xynergo å bruke mye av det samme råstoffet til å produsere syntetisk diesel. Men partene vil leve godt side ved side, sier Xynergo-sjef Klaus Schöffel:
Store fordeler
– Vi har litt forskjellig råstoffbasis og tilgangen vil være god nok. Jeg ser det som en stor operasjonell fordel at disse anleggene samles. Det er dessuten positivt for å kunne utvikle området, sier Schöffel til TU.no.
Xynergo ble etablert i fjor sommer og eies av Norske Skog, Viken Skog, Allskog, Mjøsen Skog og Statskog.
Har rekruttert
Selskapet jobber med et prototypanlegg for produksjon av syntetisk diesel basert på trevirke ved Norske Skog Follum på Ringerike.
Anlegget skal ha kapasitet til å dekke hele 15 prosent av drivstofforbruket til veitransporten i Norge.
– Vi er fortsatt i planleggingsfasen, men har nå bemannet opp selskapet med åtte ansatte pluss konsulenter, opplyser Schöffel.
Må ha støtte
Målet til Xynergo er å starte produksjon av bioolje i 2011. Allerede tre år etter, i 2014, skal en fullskalafabrikk for biodiesel stå klar.
– Men da må det kjøres med full hastighet. En av utfordringene nå er at rammebetingelsene må på plass, sier Schöffel.
Bare den første fabrikken vil koste 200-250 millioner kroner, og selskapet mener at rundt 100 millioner kroner av dette må komme fra det offentlige.
Les også: Trenger penger til bioolje-fabrikk
Tysk samarbeid
I september inngikk Xynergo et samarbeid med tyske Choren Industries om andregenerasjons biodrivstoff.
Choren er ingen hvem som helst i denne bransjen. Selskapet ferdigstilte i 2008 verdens første kommersielle anlegg for produksjon av BTL (Biomass-to-Liquids) i Tyskland. Planen er å bygge verdens første fullskalaproduksjonsanlegg for slik syntetisk diesel.
– Vi arbeider fortsatt med det konkrete innholdet i avtalen mellom oss og Choren, forteller Schöffel.