ARBEIDSLIV

Strømningsdoktoren

Joachim Seehusen
20. apr. 2004 - 13:06

Enhver industrileder ønsker å øke produktiviteten. Oftest skjer det ved å hvesse kniven og kutte kostnader.

- Vi tror det kan gjøres vel så effektivt ved å øke oppetiden til en produksjonslinje, redusere feilene, rette dem raskere samt kjøre prosessene fortere, sier dr. ing Morten Steen.

I 1997 stiften han Continous Process Improvement (CPI) som et enkeltmannsforetak. Senere er selskapet gjort om til aksjeselskap. I dag har det fire ansatte og omsetter for knapt fire millioner kroner, halvparten utenfor Norge.

I de siste to-tre årene har det vært store bemanningskutt i norsk industri. Det har Morten Steen og CPI merket gjennom økt antall forespørsler:

- Et bemanningskutt fører til at ansvar må flyttes nedover. En operatør på en papirmaskin har et helt annet ansvar i dag enn for ti år siden, han må ta flere beslutninger på egen hånd.

Her kommer CPI inn med systemer som skal sikre at nødvendige tiltak blir satt ut i livet og hindre småkonger fra å få for mye makt. Noe i retning hva som forventes av enhver leder, en slags industriell psykologi. Steen får ofte presentert både rapporter, tall og kurver fra kundene. Det meste av det som har skjedd er godt dokumentert.

- Men det sentrale spørsmålet er hva gjør de med avvik for å redusere dem. Vi ser ofte at avvik ikke følges opp med tiltak. Når en operatør har levert sin rapport, føler han seg ferdig med saken.

La ingeniøren sove

CPI arbeider ut fra en idé om at når avvik er identifisert, må noe gjøres for å bringe produksjonen så tett opp til det maksimale som mulig. En selvfølgelighet, men kun i teorien. I praksis fungerer det ofte dårlig.

Det er viktig å forstå den sosiale dynamikken i en bedrift, fra ledelsen og nedover i systemet. Steen liker å erfare denne dynamikken selv. Hos en kunde fulgte han nattskiftet nøye, var selv på plass sammen med operatøren. Midt på natten var det plutselig tomt for råvarer. Operatøren visste utmerket godt hva han skulle gjøre, mevekket likevel driftsingeniøren hjemme for å få sine valg bekreftet.

- Slike prosedyrer legger et voldsomt ansvar på driftsingeniøren og for lite ansvar på operatøren. Resultatet kan fort bli at årsaken til råvaremangelen ikke blir funnet og fjernet, sier Steen.

Han er enig i at virksomheten ved første øyekast ligner på den jobben bedrifter som vil ISO-sertifiseres må gjøre.

- Men for ISO-sertifisering er det en prosedyre for å samle dokumentasjon. Tilbakemeldingene savnes ofte, det hele blir statisk. Vi bidrar til å at noe blir gjort. Ved å etablere en systematisk arbeidsform reduseres faren for at feil gjentas.

Skole

CPI har kjente navn på kundelisten. Flere bedrifter i Orklasystemet, både Borregaard i Norge, ABBA i Sverige og Odense i Danmark er satt under lupen. Norske Skog og Hydro Magnesium har også brukt CPI for å bedre flyten av både informasjon og handling i sine bedrifter.

Nå er firmaet i gang med å utvikle CPI-skolen, både for kunder og fremtidige samarbeidspartnerne. Når fremtidige kunde skal på CPI-skole, må de være forberedt på å stille med både ledelse, driftsingeniør og operatører - sammen.

Av andre deltakere på CPI-skolen ser Steen for seg samarbeidspartnere:

- Vi ønsker ikke vokse til et tungt 100-manns foretak. Vi ser heller for oss et franchise-system. Skal vi lykkes i utlandet, må systemet representeres av lokale partnere som kjenner kulturen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.