Nå har de to Agder Energi-selskapene Enfo og Los funnet en løsning på hvordan utnytte forbrukerfleksibiliteten kommersielt.
Bedrifter skal kunne tjene penger på å selge ubenyttet energi tilbake til strømleverandøren som igjen selger tilbake til Statnett.
Bakgrunnen er at mange norske bedrifter har stor fleksibilitet i sine prosesser og dermed mulighet til å regulere sitt kraftforbruk.
I tillegg til at bedriftene som blir med sparer penger, vil det også ha en samfunnsøkonomisk gevinst ved at investeringsbehovet i kraftnettet reduseres.
Les også: Da kundene måtte betale for effekt i stedet for forbruk, gikk strømforbruket ned med 20 prosent
Tester systemet
Det er Enfo som har utviklet teknologien som nå blir gjort kommersielt tilgjengelig gjennom samarbeidet med Los.
De to selskapene får nå bedrifter med på å teste systemet. Pilotkundene skal i gang rett over sommeren og kommersielt skal det hele være oppe i løpet av høsten.
Los er Norges største strømleverandør i bedriftsmarkedet, mens Enfo er et selskap som arbeider med avanserte systemløsninger for forbedret forbrukerfleksibilitet.
Les også: Vil dekke veiene med «smarte» solcellepaneler
Kunden bestemmer
Det er kundene den enkelte kunde som bestemmer hvordan den skal delta, ved å sette parameterne for hvor ofte og hvor lenge strømmen kan kobles ut.
– Forvaltningen på desken har så en løpende oversikt over energiprisene, energiforbruket og muligheten til å koble kunder ut og inn avhengig av behovet i kraftsystemet. Ved aktiv forvaltning og handel hjelper vi slik kunden med å få energikostnaden ned, sier konsernsjef John Arild Raaen i Enfo Group til Teknisk Ukeblad.
De vil være aktive på alle markedene som finnes for fleksibilitet, både de som har svært kort responstid og de som er av lengre varighet. Kunden kan få redusert både strømregningen, nettleien og i tillegg få inntekter på selve utkoblingen.
– Hoteller trenger for eksempel ikke varmekabler på badet midt på dagen, et fryselager kan kobles ut i fem eller ti minutter uten at grandiosaen smelter. Vi setter oss ned med kunden og finner ut hva som kan kobles ut og hva slags muligheter som ligger der og hva potensialet er, sier administrerende direktør Geir Tønnesland i Los til Teknisk Ukeblad.
– Vi samler megawattene slik at volumene blir store nok til at de selskapene som ikke er aktive i dag, også kan være med i markedene for fleksibilitet, sa Raaen.
Les også: Professorens batteri kan bli like stort som en enebolig
Frekvenskvalitet
De ønsker også å samarbeide med kunder i den kraftkrevende industrien om å delta i markeder med lav responstid i enda større grad enn i dag.
– I løpet av et års tid tror jeg vi vil få et par hundre megawatt. Men vi er i en vekstfase, så jeg tror det blir enda større på litt lengre sikt, sier Tønnesland.
I tillegg til å bedre forsyningssikkerheten vil det også bidra til å bedret frekvenskvaliteten og gi mer stabil spenning i nettet.
– Mange kunder kan bidra med å kobles hurtig inn og ut uten at det påvirker gjennomstrømningen av produkter hos kunden, sier Los-sjefen.
Det vil være mest å spare på produktene med hurtig varsling og fullautomatisk inngripen.
Les også: Vil bruke havvind til å øke oljeutvinningen
Lønnsom hurtighet
– Blir det aktuelt å tilby det samme til privatkunder, ved å tilby dem å skru av kjøleskapet i noen minutter eller å skru av varmekablene?
– Vi begynner i hvert fall ikke der. Da måtte man klart å aggregere et ganske stort volum for å få det til. I denne omgang sikter vi oss inn mot bedriftsmarkedet. Ikke frisøren på hjørnet eller advokatkontoret, men litt større enheter. Det er ikke gitt at det å slå av hårføneren er nok, sier Tønnesland.
Les også:
Japanere lanserer «mirakelbatteri» for elbiler