Høgskolen i Narvik skryter av opplegget i prosjektfaget 'anvendt romteknologi', der studentene for tredje året på rad får opplæring i vitenskapelige metoder, forskningsetikk og vitenskapelig publisering.
Artikler
I tillegg får de delta i nasjonale og internasjonale prosjekter.
– Flere prosjektoppgaver og hovedoppgaver opp gjennom årene har nok inneholdt gode forskningsbidrag, men de er som oftest blitt lagt i en skuff som følge av studenters manglende kjennskap til vitenskapelig publisering. Nå har vi tatt tak i dette, slik at studentenes selv tar ansvar for å sende vitenskapelige artikler til konferanser og tidsskrift, sier Raymond Kristiansen, stipendiat og ansvarlig for romteknologifaget.
Han legger til:
– Slik lærer studentene forskning og kritisk vurdering av sine egne resultater, og får delta på internasjonale konferanser.
Satellitt
Siden 2004 har romteknologistudentene publisert 12 vitenskapelige artikler, hvorav to har vært på trykk i internasjonalt anerkjente fagtidsskrifter. Det tilsvarer rundt en vitenskapelig artikkel per andre student, noe fagmiljøet på romteknologi er godt fornøyd med.
For tida jobber HiN-studentene med to romrelaterte prosjekter, nemlig det lokale HiNCube-prosjektet og det ESA-styrte prosjektet Student Space Exploration & Technology Initiative (SSETI).
I HiNCube-prosjektet skal studentene ved Hin bygge en egen liten satellitt på 10x10x10 cm^3, som skal skytes opp i løpet av 2008. Prosjektet er en del av det nasjonale studentsatellittprosjektet ANSAT, som styres av NAROM på Andøya.
I det internasjonale SSETI-prosjektet samarbeider studentene med 300 studenter fra 29 andre europeiske universiteter om å bygge romfartøyet European Student Moon Orbiter (ESMO).
Til månen
Fartøyet skal reise til månen for å gjøre målinger av gravitasjonsvariasjoner. I tillegg skal det ta bilder av hva mulige framtidige landingsplasser på månen.
Prosjektet er støttet av den europeiske romorganisasjonen ESA, og et tilsvarende ambisiøst prosjekt har aldri tidligere vært utført av studenter.
Studentene ved Hin har i samarbeid med Institutt for teknisk kybernetikk ved NTNU i Trondheim ansvaret for styringen av satellitten.
Disse store og krevende studentprosjektene er utgangspunkt for prosjekt- og masteroppgaver for studentene på femte trinn. Cirka halvparten av disse oppgavene resulterer i en vitenskapelig publikasjon.