Miljøfartsgrensen gjeninnføres på utvalgte veier i Oslo på fredag, selv om studier viser at tiltaket ikke har noen effekt på lokal luftforurensning.
Miljøfartsgrense innebærer at farten settes ned til 60 km/t på utvalgte veistrekninger. Lavere fart reduserer spredning av svevestøv i vinterhalvåret når konsentrasjonen er høyest, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Fra og med fredag 1. november gjeninnføres miljøfartsgrensene på følgende strekninger:
- Rv. 4 Sinsen-Grorud
- Ring 3 Ryen-Granfosstunnelen
- E18 Hjortnes-Lysaker (gjelder hverdager fra klokken 6-22)
- Rv. 163 Østre Aker vei Økern-Stovner.
Liten effekt på luftforurensning
Studier gjort ved Norges Handelshøyskole dokumenterte effekten av miljøfartsgrensen i Oslo fra 2004 til 2015. Der kommer det fram at når fartsgrensen «miljøreduseres» fra 80 til 60 km/t, reduseres kjørehastigheten kun med 5,8 km/t. Dette har ingen effekt på lokal luftforurensning, skrev Aftenposten i 2017.
Samfunnsøkonomisk taper Oslo rundt 30 millioner kroner hver vinter der miljøfartsgrense benyttes, ifølge studiene. Dette på grunn av at titusenvis av bilister bruker lengre tid på reisen.
Miljøfartsgrensen er ett av flere tiltak for å bedre luftkvaliteten i Oslo. Vasking og feiing av veinettet, støvdemping ved bruk av magnesiumklorid og kommunens piggdekkavgift er andre virkemidler som brukes, skriver Vegvesenet.
– Det er den samlede effekten av disse tiltakene som fører til bedre luftkvalitet, sier Henrik Ness Mikkelsen i Statens vegvesen.
- Luften er bedre: Miljøfartsgrensen i Oslo avvikles midlertidig