Systemet som holder oversikt over hvor bedriftens medarbeidere befinner seg, er i første omgang basert på GSM-telefoner.
En posisjons nøyaktighet avgjøres av basestasjonenes cellestørrelse i området der du ber om en posisjon.
Dermed blir ikke nøyaktigheten svært stor, typisk et sted mellom 100 og 500 meter i byer og helt opp til fem kilometer i grisgrendte strøk.
- For at brukeren til enhver tid skal være klar over nøyaktigheten, har vi tilknyttet en indikator til hver posisjonsmarkør som forteller om posisjonens maksimale potensielle avvik, sier Inge Andre Sandvik i FleetOnline. Han forteller også at systemet etter hvert kommer som et kombinert GSM/GPS-system. Da snakker vi om posisjonering med meternøyaktighet.
Stort potensial
Systemet er utviklet av nederlandske Teydo BV, og er så langt solgt til en rekke brukere i flere europeiske land.
- Bare i England benytter 8000 bedrifter systemet, sier Sandvik. Han mener det også er et stort markedspotensial i Norge: - Selv om flere systemer har vært tilgjengelig en tid, har bare tre prosent av norske transportbedrifter tatt i bruk GSM-baserte flåtestyringssystemer, og enda færre bruker GPS-systemer. Vi tror det er på grunn av høye fastavgifter, sier Sandvik.
Du bestemmer
Informasjon om posisjon er svært nyttig, men den kan også misbrukes, hvis den er ervervet uten din viten eller tillatelse. Systemet er slik lagt opp at brukeren selv bestemmer om han vil tillate posisjonering eller ikke ved å taste inn respektive T2Y eller T2N. Brukeren kan også bestemme hvem som eventuelt skal foreta posisjoneringen.
- Vi har hatt et nært samarbeid med Datatilsynet i forbindelse med at det kommer nye regler for hva en arbeidsgiver kan tillate seg i forhold til elektronisk sporing av ansatte, sier Sandvik.