Det var luftige planer selskapet Jet Republic presenterte da det i slutten av mai kom til Norge for å selge andeler i en privatflyflåte i slutten av mai.
Les saken: – Norge er privatflyhimmelen
For luftige, viser det seg. Mindre enn tre måneder etter at direktør Jonathan Breeze besøkte Oslo, måtte selskapet gi opp, skriver tidsskriftet Flight .
Finanskrisa ikke så bra likevel
Ifølge Jet Republic la de ned som følge av at potensielle kunder ikke klarte å skaffe finansiering, samt at forretningsflymarkedet krasjet fullstendig i 2009.
Da selskapet ble stiftet i fjor, pekte imidlertid selskapet på finanskrisa som et pre for Jet Republic ettersom de representerte en mindre kostbar inngangsbillett til privatfly.
For ett år siden bestilte selskapet hele 110 Learjet 60 XR-fly til en verdi på om lag 10 milliarder kroner. Ordrekanselleringen har også rammet produsenten, Bombardier.
Trodde på norsk marked
Selskapet pekte ut Norge som et interessant marked med alle de særtrekk de så etter. En liten, men svært velstående og reisende befolkning. Og dessuten en lav andel forretningsfly – rundt 15 i antallet – som til gjengjeld er veldig mye i lufta. Breeze hadde notert seg cirka 90 forretningsflyturer i Norge daglig.
– Jeg vil bli overrasket dersom vi ikke har 150-250 norske kunder på plass i løpet av fem år, sa administrerende direktør Jonathan Breeze til Teknisk Ukeblad for fem måneder siden.
Selskapet hadde hovedkontor i Genève, Sveits, og skulle operere fra Lisboa i Portugal. De største investorene bak selskapet var Euram Bank (Østerrike) og Grupo Salinas (Mexico).