På sykelugaren ombord i en norskeiet tankbåt utenfor et raffineri i Indonesia, 1998:Bjørn Erik Alveberg og Tom Arne Baann forsøker å få litt hvile.
Begge er eksperter på ballasttankmaling på skip.
Nå har de nettopp avsluttet en intens arbeidsøkt nattestid inne i en ballasttank der temperaturen til tider kryper opp mot 50 grader celsius.
I tanken har de funnet bakteriekorrosjon, malingsammenbrudd og de har inspisert tilstanden generelt. At de til slutt havnet i sykelugaren kom ikke av nesten to døgn uten søvn, men fordi det var eneste ledige lugar ombord.
I disse to trette ingeniørhjernene glimter det til noen geniale tanker før søvnen tar tak. Bakterier kan fjernes med varme, rusten like så. Malingen vil skalle av, og fett og andre forurensninger ville bli borte samtidig.
Når de våkner, klekker de ut en metode med induksjonsvarme som nå ser ut til å få et enormt marked verden over.
De har patentert både utstyr og metoden som fjerner maling og rust fra stål ved hjelp av kontrollert induksjon.
Resultatet blir en malingsklar flate uten bakterier eller andre former for forurensning. Hastigheten kan bli bortimot ti ganger høyere enn ved dagens konvensjonelle metoder. Dermed sparer rederen store penger på grunn av kortere liggetid.
Craftprosjekt
For å komme videre søker de råd hos Teknologisk Institutt (TI). Løsningen blir å sette opp et eget utviklingsprosjekt i EUs Craft-program. Søknadsprosedyren til disse prosjektene er komplisert. TI har spesialisert seg på å få gjennom Craft-søknader, forhandle med EU og gjennomføre prosjektene. TI har fått gjennom alle egenutviklede søknader i 5. rammeprogarm og er med i totalt 13 Craft-prosjekter.
Alveberg og Baann nekter for at norske SMB klarer å søke selv. Dette var første prosjektsøknad fra TI som fikk gjennomslag i Craft-programmet. Norge betaler 500 millioner kroner for å være med i EUs forskningsprogrammer, og Forskningsrådet er fornøyd med at det blir høyere uttelling for Norge.
Craft står for Combined Research Action for Technology. Betingelsen for å kunne søke, er at prosjektet kan modernisere eller fornye industrien i Europa. Alle prosjekt må være et samarbeid mellom flere europeiske bedrifter fra ulike land. Alveberg og Baann samarbeider med et induksjonsfirma i Sverige, en malingsprodusent fra England, et firma fra Italia innen kontroll- og styring og et spansk firma som driver innen sensorelektronikk og kontroll. Et tysk firma med robotkunnskap er på vei inn i prosjektet. På forskningssiden er TI og det engelske Pera Technology Centre med i prosjektet.
Alle firmaene får rettigheter til å markedsføre det endelige produktet og til å levere komponenter til utstyret. De får ikke penger fra EU, men leverer heller ikke annet enn arbeid til prosjektet. Det er Pera og TI som får støtte til forskningen sin, men de har til gjengjeld ingen kommersielle rettigheter til produktet.
- Overflatebehandling er en stor industri. Rundt 42.000 aktører driver med dette bare innen EU. I fattige land, uten sterk helse, miljø og sikkerhetsfilosofi, tar sandblåsing for å fjerne rust og maling livet av 600 mennesker årlig. Sandblåsing er forbudt i mange tettbebyggelser. I Danmark er det ikke lov å sandblåse skip utendørs, sier Alveberg.
Den norske oppfinnelsen fjerner både støv og støyplage. Dersom det dannes gasser, kan utstyret påmonteres tradisjonelt punktavsug. TI arbeider med dokumentasjon om overflaterenhet og avgassing, og noen andre forhold som krever dokumentasjon. Prisen ligger i området en million kroner, og innen EU er det ca 4000 bedrifter med økonomi til å kunne anskaffe dette utstyret. De vil da få en helt annen produktivitet, og dermed vil høykostland i EU bli konkurransedyktige på denne arenaen.
I dag fjerner hver operatør fem til tolv kvadratmeter maling i timen. Avhengig av malingstypen rekner vi med å fjerne mellom 30 og 200 kvadratmeter på samme tid. På et dekk med tykk, gammel maling ble det manuelt fjernet litt over to kvadratmeter i timen. Med induksjonsutstyret greidde hver operatør over 40 kvadratmeter. Driftsutgiftene til strøm er mye lavere enn energiutgiftene til sandblåsing. Varmen skal gå 0,3 mm inn i stålet. Dessuten er det ikke noe forbruksmateriell, mens sand koster penger. Maskinen veier rundt 250 kilo. Arbeidsrekkevidden er 80 meter fra der maskinen står.
Stort bruksområde
Malingfjerneren kan benyttes over alt på et skip. Den kan dessuten benyttes på broer, tanker, røropplegg for olje og gass og alle stålkonstruksjoner. Eksempelvis ligger det i Sentral-Europa rundt 8000 kilometerrørledninger som skal graves opp og rehabiliteres. I Russland er tallene vesentlig større. Det blir neppe noen produksjon i Norge, men gjerne et sted innen EU og en rekke andre steder ute i verden.
- Nå har vi to muligheter. Vi kan selge utstyret straks, eller vi kan få med eksterne investorer og bygge opp en separat organisasjon for dette. Den kan så knytte til seg et salgsapparat over hele kloden - og være en serviceorganisasjon, sier Baann.
- Markedet er på rundt 1,4 milliarder euro innen EU. I dag sandblåses det for 300 millioner euro. Så er det hele resten av verdensmarkedet. Vi satser på noen få prosenter av dette, sier Alveberg.